Hledání správné cesty
Dva trimarany bojují se svým virtuálním soupeřem. Mají půlku světa za sebou a nyní hledají cestu z oblasti, obklíčené bezvětřím. Kdo chce rekord, musí být v cíli za méně než 20 dnů.
Hodiny tikají neúprosně. Uprostřed nekonečna v Tichém oceánu, 3000 mil od mysu Horn. Každá vteřina se počítá. Rekord Banque Populaire V bude těžké překonat. Stále je to ale reálné.
Pro Banque Populaire V (držitele rekordu v plavbě kolem světa) byl Pacifik pomalý. Zde byla šance pro IDEC Sport a Spindrift 2. Bohužel i tato dvojice v Pacifiku trpí nedostatkem větru. Dnešek je pomalý. Možná nejpomalejší z celé plavby. Oba trimarany se snaží zůstat v úzkém větrném koridoru. To znamená hodně manévrů. Nejhorší překážkou ale bude hřeben vyššího tlaku, který bude nutné přejet. A hřeben znamená bezvětří.
Setkání v polovině světa
Meteorologická situace donutila oba trimarany, které se ucházejí o zisk Jules Verne Trophy, zamířit daleko na sever od ideální trasy. Oba musely točit až u Nového Zélandu, aby mohly zamířit do tlakové níže, která byla jedinou možností v další cestě na východ.
Na cestu kolem světa vystartoval před 25 dny jako první trimaran IDEC Sport. O dvě hodiny později se na stejnou cestu vydal i Spindrift 2. Každý z těchto trimaranů je jiný. Spindrift 2 je o 9 metrů delší a v přímém srovnání by byl zřejmě rychlejší. IDEC Sport je díky kratšímu stěžni velmi rychlý v silném větru. Těžiště je nízko, není třeba tolik refovat. Dokázal to v Indickém oceánu.
Spindrift 2 na druhou stranu může plout více po větru. To se projevilo především na jihu Atlantiku, kdy ujel ve frontě, ve které se IDEC Sport neudržel.
Obě lodě jely jinými kurzy, jinou trasou. Přesto se dokázaly znovu sejít. Východně od Nového Zélandu dělilo obě lodi od sebe jen půl míle! Je to neuvěřitelné, vezmeme-li v úvahu, že za sebou měly téměř 15 000 mil na moři.
Podobné úmysly
Oba trimarany se nyní snaží o to samé. Protáhnout se přes hřeben vysokého tlaku do níže, která je jihovýchodně od hřebenu. Je třeba nalézt místo, kde je hřeben nejužší. Spindrift 2 je ve výhodě, může plout více po větru, nemusí tolik halzovat.
Kdo se dostane první na severní stranu níže, ujede. A poletí až k Hornu. Podle výpočtů Spindrift 2 to vypadá, že trimaran bude u Hornu téměř o den dříve, než Banque Populaire V.
Kde se rozhodne?
Následujících 24 hodin bude pro rekordní pokus velmi důležitých. Nepovede-li se projet hřebenem, může být o neúspěchu rekordního pokusu rozhodnuto. Na druhou stranu, pokud se projet podaří, bude se rozhodovat v Atlantiku. Trimaran Banque Populaire V plul na sever rychle. Ne nepřekonatelně rychle, ale rychle. Souboj tedy bude velmi těžký. O jeho úspěchu či neúspěchu se rozhodne na začátku ledna.
Polohu lodí najdete zde a zde.
3533
Související články
Kolik stojí kolos?
Kolik stojí kolos?
Mezi závodními offshore jachtami jsou nejrychlejší třicetimetrové trimarany Ultime těmi nejdražšími kolosy. Jsou rychlé, dokonalé, fascinující. Kolik takové lodě stojí?
Maxitrimaran na křídlech
Maxitrimaran na křídlech
Dokáže rekordní trimaran IDEC Sport stačit nové generaci nejrychlejších trimaranů vybavených foily? Aby se jeho šance zvýšily, rozhodl se skipper Francis Joyon pro instalaci nosných křídel.
Frajer
Frajer
Příští rok se na start Route du Rhum postaví Francis Joyon. Ve dvaašedesáti letech pojede závod přes Atlantik sám na 31,5 m dlouhém trimaranu IDEC Sport.