Hezké starosti týmu Benemedo
Prvním ze čtenářů, který se s námi podělil o své loňské zkušenosti, je Johan, tedy Jan Hirnšal.
Máme za sebou konec roku a při různých příležitostech se mě kamarádi často ptají: „Jaká byla sezóna?“
Za sebe musím říci, že se toho povedlo opravdu hodně, i když počet absolvovaných závodů by spíš naznačoval velmi klidný rok. Předně, už od listopadu 2015 jsme měli objednanou novou loď s termínem dodání koncem května 2016, což se nakonec povedlo až v srpnu. Měli jsme hodně co dělat, abychom stihli první plánovaný závod, kterým byl Thousand Island z Rijeky do Černé Hory a zpět, kam jsme již byli přihlášení.
Celá řada otázek
Ale samotným objednáním lodě to vše teprve začíná, zvláště u těch závodních. Výběr není jednoduchá věc a ještě složitější je to s vybavením. Teď nemám na mysli talíře, lžíce, hrnečky a podobné určitě důležité věci, ale konfiguraci lodě podle toho, jakého druhu závodů se chcete zúčastnit a k jakému jiném účelu vám loď bude sloužit. Pak teprve nastane série kompromisů týkající se hmotnosti vybavení a přijdou otázky typu: jestli bude v lodi lednice, boiler, sprcha, kolik baterií bude potřeba, nebo například z jakého materiálu budou tanky na naftu a pitnou vodu.
Co je na výběr?
Dalším důležitým bodem je elektronika. Nejde o to koupit první, kterou vám někdo nabídne, ale takovou, která vám bude ukazovat data bez chyb. A s lítostí musím konstatovat, že to, co vidíme běžně na charterových lodích, je skoro k ničemu. Informace na displejích jsou zpožděné a většinou hodně zprůměrované. O svém zpomalení se dozvíte s velkým časovým prodlením. A to pro závod není zrovna dobře, uvědomíme-li si, že s tím souvisí i informace o úhlu větru a kompasový kurz. Ať už vám bude v této oblasti kdokoliv radit, vždy budou všichni svůj produkt srovnávat s B&G. Tady byla volba jednoduchá už proto, že již několik let působím jako certifikovaný technik, a tak dát dohromady sestavu pro naši loď bylo snadné. Malá nápověda, to nejdůležitější se skrývá uvnitř lodě a není to vidět.
Plachty
Až teď jsme se dostali k motoru celé lodě, a to je oplachtění. Každý už dnes zná největšího výrobce North Sails, vždyť také za marketing může utrácet nejvíce peněz. Pravda je, že v každé lodní třídě se velmi dobře prosazuji i menší výrobci plachet, mnohdy s technologii novější než tradiční výrobce. Asi se v menším měřítku dá rychleji zavádět inovace. My jsme chtěli jít dál a zvolili jsme One sails s technologií 4Tforte, která prodlužuje životnost plachet, jsou lehčí, a tím i rychlejší. V neposlední řadě rychlost jejich servisu je bezkonkurenční třeba i na takových místech jako je Malta.
Stěžeň
Pro rychlost lodě je důležité vybrat i stěžeň, ráhno a případně spinakerový peň nebo bowsprit. Tady je potřeba dát také pozor při výběru, zejména v materiálu stěžně s ohledem na hendikep. Pokud budete převážně jezdit offshore navigační regaty s hendikepy IRC, pak pro vás bude dobrou volbou karbon. Pokud jako my ORC, raději jsme volili stěžeň z duralu a ráhno, peň a bowsprit z karbonu, kdy jasná volba padla na firmu Compotech, která nám ve všech požadavcích vyšla absolutně vstříc.
A v neposlední řadě jsou to lana a různé průvlaky, kladky a kladkostroje, které jsou v mnoha případech potřeba si i vymyslet. Na stěhy jsme použili místo nerezu syntetiku.
Pořád je co dělat
Vlastně i teď, když jsme s lodí absolvovali první 3 závody, je pořád co dělat a zlepšovat. Už teď máme tip na zrychlení naší lodě, které připravujeme na novou sezónu, kdy se pokusíme vše vyladit do Mistrovství světa v Terstu. Už příští měsíc, až se uklidní zimní sněhová vlna i v Itálii, se bude znovu sundávat kýl, který byl nepřesně uložen.
Pro nás je to nový příběh se všemi tajemstvími, který bude ještě dlouho pokračovat a nám přinese spoustu důležitých zkušeností. Chci poděkovat vám všem, kteří nás sledujete, a popřát vám do nového roku aspoň dva nové příběhy, které vám budou dělat radost.
4918
Související články
Práce taktika na lodi
Práce taktika na lodi
Jistě jste slyšeli, že závodní posádky mají mezi sebou na palubě taktika. Pokud jste nikoho takového mezi sebou v posádce neměli, pojďme si říci, co práce taktika obnáší a proč ho příště máte s sebou mít. Bude se vám hodit. Koneckonců při neúspěchu je to obvykle nejkritizovanější člověk na lodi.
Jak se zlepšit za kormidlem
Jak se zlepšit za kormidlem
Kormidelník. Ten co vede loď. Dobře to z dálky vypadá. Nejdůležitější osoba na palubě. Ano, ale také nejnudnější pozice při regatě. Kolem tohoto postu je spousta nepravdivých mýtů.
Maďarovy nekončící trable
Maďarovy nekončící trable
Toto vyprávění o převozu lodi z Malorky někam k Benátkám, by se dalo začít okřídleným rčením, že totiž had a čert serou na jednu hromadu. Je pak samozřejmě důležité, se k nim, jaksi, nepřidávat…