Funkce fekálních tanků na jachtě
Častý obrázek v zátoce. Jachta dopluje na kotviště, spustí kotvu, posádka naskáče do moře a jeden se s úlevou zamkne na záchodě. Po chvíli se ozve pumpování a nadále je zátoka ke koupání nevhodná. Pro všechny.
Něco takového je dnes naprosto zbytečné. Téměř všechny charterové jachty jsou vybaveny fekálními tanky, které umožňují vyčerpat obsah toalety do tanku a vypustit vše až později na volném moři. Bohužel ne každý takto činí. Buď z lenosti, nebo z neznalosti.
Jak pracují fekální tanky
Dnes je většina fekálních tanků gravitačních. To znamená, že jsou místěny nad vodní hladinou a po otevření kohoutu obsah tanku vyteče do moře samotíží.
Standardně jde všechna odpadní voda z toalety přes tank do moře. Mezi tankem a výpustí je ventil s velikým kohoutem. Obvykle největším na lodi, který je více či méně dobře přístupný (měl by být dobře přístupný). Chci-li, aby odpad skončil v tanku a nikoli v moři, uzavřu výpustní ventil z tanku. Uzavřený je, když je kohout kolmo na hadici. To je vše. Stačí udělat toto a nadále je možné toaletu používat.
Výpustní ventil se obvykle nachází ve skříňce pod umyvadlem.
Když vyjedeme na moře, ventil otevřeme, sračky vytečou a vše je zase jak má být.
Je to tak snadné, že je škoda, že to všichni nepoužívají.
Poznámka na závěr
Fekální tanky již jsou ve většině zemí na charterových lodích povinné. Neznamená to ale, že každý záchod má fekální tank. Někdy je na lodi jen jeden záchod s tankem.
Najdou se ale i společnosti, které sice na svých lodích fekální tanky mají (musí je mít), ale odpad ze záchodu přes ně nevedou. Je to pro ně snazší.
11383
Související články
Proč plavou v zátokách h…a
Proč plavou v zátokách h…a
Na všech charterových jachtách (alespoň v Chorvatsku) jsou fekální tanky. Proč nejméně polovina lodí tyto nádrže nepoužívá a v zátokách vypouštějí obsah záchodů rovnou do moře?
Led v arktických vodách vystřídaly odpadky
Led v arktických vodách vystřídaly odpadky
Arktický region se otepluje dvakrát rychleji než zbytek světa. Led, který dlouho pokrýval Severní ledový oceán, rychle mizí a otevírá nové cesty pro lodní dopravu. Hlavní výhodou Severomořské trasy je urychlení globálního obchodu. Plavba z východu Asie do západní Evropy Arktidou je o 37 procent kratší než dosud nejpoužívanější trasa přes Suezský průplav.
Elektřina, voda a odpad na jachtách
Elektřina, voda a odpad na jachtách
V létě opět vypluje na moře masa zelenáčů, pro které bude vše na moři nové. Budou se divit, že došla voda ve sprše, že na moři nefunguje fén a že v odpadu z toalety se právě koupe manžel. Zkušení jachtaři vše v článku uvedené vědí. Začínající posádky tímto seznámíme s limity charterových jachet.