Favorité na čele a odvážné rozhodnutí
Druhý den po startu 10. Vendée Globe se na čele formuje skupina favoritů. Za sebou mají první náročnou oblast. U mysu Finisterre vítr sílí až ke 40 uzlům, vysoká pevnina způsobuje poryvy, je zde hustý provoz rybářských lodí a systém rozdělené plavby, který je pro závodníky zakázanou oblastí.
Největší favorit závodu Charlie Dalin se během první noci dostal do čela a vedl startovní pole také kolem mysu Finisterre. Zvolil plavbu mezi mysem a TSS (systém rozdělené plavby). Krok s ním držela dvojka týmu TR Racing Sam Goodchild. Nyní je podle vzdálenosti do cíle na čele, ale Dalin je dále na západě. Což se za stávajících meteorologických podmínek počítá, Goodchild bude muset halzovat. Na třetí místo se dostal Thomas Ruyant, jednička TR Racing, který ma za sebou první technické problémy. U Finisterre, kde bylo moře dost chaotické a vlny chodily přes palubu, zjistil zatékání do skladiště plachet na přídi. Několikrát musel pumpovat vodu z přídě. Situace je pod kontrolou a k opravě dojde, až na to bude vhodná chvíle.
Na čtvrté místo se dostal další z favoritů Yoann Richomme. Z vedoucí skupiny je nejdále na západě a pluje západním kurzem. Rychlost 22 uzlů. Za ním Jeremie Beyou, Sebastien Simon, Yannick Bestaven, Louis Burton, Boris Herrmann (už se mu podařilo propracovat vpřed), Paul Meilhat a na 11. místě první žena Justine Mettraux.
První na jachtě bez foilů je na 12. místě Benjamin Ferre, 14. příčka patří Jeanu Le Camovi, hrdinovi všech, kteří závod nesledují poprvé (66 let a takové skluzy…). Z favorizovaných závodníků je až na 21. místě Samantha Davies.
Zajímavé je odvážné rozhodnutí Nicolase Lunvena. Vynikající figarista se rozhodl, že bude originální a vsadí na dlouhodobý zisk. Oddělil se od skupiny směřující podél Portugalska na jih a stále míří k západu. Propadl se tím na 3. místo od konce. Neodvážil bych se ho však podezírat z toho, že neví, co dělá. Jde o vynikajícího navigátora.
Proč na západ
Proč se někteří závodníci rozhodují pro ztrátu v krátkodobém horizontu ve prospěch zisku v delším časovém výhledu? Závodníci směřují nyní na jih a později na jihozápad. Halzují po větru. Vítr je nyní N – NE, později se dá očekávat NE pasát. V cestě navíc budou Kanárské ostrovy. Plavba mezi ostrovy je možná, ale jistější je, se souostroví vyhnout ze západu. Vysoké ostrovy způsobují nestabilní vítr. Akcelerační zóny a zóny větrného stínu. Pokud je možné se ostrovům vyhnout, je to spolehlivější varianta trasy. Méně rizika.
Proto míle získané na západním kurzu jsou míle vsazené na budoucnost. Proto míří na západ rychlostí 25 uzlů Lunven a vpředu Richomme.
Neuvěřitelné rychlosti
Moderní jachty IMOCA s foily jsou neuvěřitelně rychlé. Po pomalejším nedělním rozjezdu stačilo, aby vítr mírně zesílil a jachty se rozletěly přes 20 uzlů. Dnes Richomme 22 uzlů, Lunven přes 25. To jsou rychlosti, kterých před 10 lety dosahovaly 60 stop dlouhé trimarany.
Zatím vše nasvědčuje tomu, že jachty bez foilů nebudou už letos na špičku stačit. Na druhou stranu je třeba brát v úvahu, že lodě s daggerboardy plují více po větru než foilující jachty a díky tomu potřebují ke stejné vzdálenosti po větru uplout méně mil.
Polohu lodí najdete zde.
438
Související články
Kdo naskočí do rychlíku?
Kdo naskočí do rychlíku?
Ve Vendée Globe důležitý okamžik pro favority. Nyní se hraje o to, kdo stihne naskočit do rozjetého vlaku, který bez zastávky míří k mysu Dobré naděje. Kdo naskočí, zmizí soupeřům, kterým se to nepodaří. Ztráta zde už nemusí být dohnatelná.
Jak nerozlámat loď při Vendée Globe
Jak nerozlámat loď při Vendée Globe
Chcete-li zvítězit, musíte mít nohu na plynové páce. Musíte dostat z lodě maximum možného. Maximum, ale nikoli více. Když to přeženete, rozlámete loď a nedojedete. Jak se hledá hranice mezi dost a příliš?
Kolik bere vítěz Vendée Globe
Kolik bere vítěz Vendée Globe
Vendée Globe. Sólový nonstop závod kolem světa bez asistence. Nejrychlejší stráví na oceánech kolem 80 dnů, nejpomalejší ještě o polovinu více. Kolik je první cena za takovou dřinu? Jaké jsou prize money v tomto závodě?