Extrémní zesílení větru, jak jsme rolovali genu
Největším nebezpečím pro poškození plachet je flatrování v silném větru. Jak zarolovat genu, když vítr náhle zesílil na 35, 40, 45 uzlů?
Především starší plachty jsou náchylné na roztržení v důsledku flatrování za silného větru. To se týká především jejich rolování, kdy plachta sebou škube, otěže bičují palubu na přídi. Jak plachtu zarolovat, aby riziko poškození bylo minimální?
Pluli jsme v Egeji od Kythnosu k severnímu pobřeží Serifosu. Plachty na lodi byly břichaté, léty unavené. Vítr foukal SSW kolem 20 uzlů. Plavba rychle pokračovala k Serifosu zbývaly 3 míle, když vítr začal sílit. Zmenšili jsme nejprve hlavní plachtu, abychom zachovali příznivý profil geny.
Ručička windmetru sešplhala pomalu nahoru, proto jsme zmenšili i genu. Zbývala asi míle k ostrovu a zahlédli jsme něco, co jsme vidět nechtěli. Bílou tříšť nesenou poryvem nad mořskou hladinou. To už avizuje poryvy kolem hranice 50 uzlů. Bylo jasné, že naše blahobytná břichatá gena by takový nápor nemusela vydržet a je třeba s ní dolů.
Hlavní plachta už byla stažená. Chtělo to rychlou akci, abychom neschytali některý z extrémních poryvů ženoucích se po hladině. Přitom balení geny v tahu přes vinšnu nemusí dobře skončit, protože počet otoček spouště rolfoku na bubnu rolfoku nemusí stačit na zarolování dotažené plachty a část zůstane venku.
Proto jsme zvolili postup maximálního možného snížení rychlosti zdánlivého větru. Nastartovali jsme motor a na plný plyn jsme se rozjeli na zaďák po větru. Díky tomu jsme snížili rychlost zdánlivého větru o cca 7 uzlů proti skutečnému, který v té chvíli atakoval hranici 40 uzlů. Otěže jsme povolili a plachtu sice na sílu, ale celkem pohodlně zarolovali.
Pokud bychom plachtu rolovali při plavbě proti větru, jak je některým jachtařům vlastní, rychlost zdánlivého větru by naopak stoupla. Je rozdíl, jestli plachtu balíte při 33 uzlech větru, nebo při 45 uzlech.
1090
Související články
Proč se v Egeji pluje jen v Saronském zálivu
Proč se v Egeji pluje jen v Saronském zálivu
Egejské moře. Jedna z nejkrásnějších jachtařských lokalit. Většina charterového provozu se však omezuje jen na Saronský záliv a nejbližší ostrovy. Dál vyrazí jen pár procent charterových jachtařů.
Lefkas Bridge je zase zavřený!
Lefkas Bridge je zase zavřený!
Při plavbě v Řecku v Jónském moři pozor! Lefkas Bridge je zase zavřený. Při plavbě ze severu do vnitřního moře pod Lefkadou si zajedete desítky mil navíc. Stejně tak plavba z Lefkády například na Paxos je v případě týdenního charteru v podstatě vyloučena.
Když se platí jen za pití a jídlo je zdarma
Když se platí jen za pití a jídlo je zdarma
Na řeckém ostrově Kalymnos jsme seděli v přístavní taverně. Byli jsme tři. Trochu jsme se napili a hodně přejedli. Účet byl na 12 euro.