Extrém
Toto je nová Mini od Thomase Tisona, kterou připravují v německé loděnici Knierim Yachtbau. Vypadá trochu krabicoidně, ale samozřejmě bude vybavena foily. Jak jinak. V dnešní době.
Šířa dodává každé lodi tvarovou stabilitu. Čím je loď širší, tím je stabilnější. Stačí srovnání voru a kajaku. Na plachetnici pak vyšší stabilita znamená vyšší výkon. Jachta uveze více plachet. Vyšší výkon = vyšší rychlost.
Pontonovitý tvar lodě nemusí být problém, pokud jachta pluje v náklonu. V té chvíli pluje po hraně a smáčená plocha (tření) je minimální. Problémem je slabý vítr, kdy bude sedět na vodě jako kačena.
A co se týče foilů, této dnešní všednodenosti, půjde o unikátní systém, kdy se křídla zvedající jachtu z vody budou pohybovat ve třech směrech.
Z estetického hlediska se již nejedná o jachtu krásných tvarů. Na druhou stranu bude vevnitř dost místa i na poličky, na které si závodník bude moci uložit knihy pro případ, kdyby uvízl ve slabém větru.
3862
Související články
Jak foil zvyšuje stabilitu jachty
Jak foil zvyšuje stabilitu jachty
V našem světě jachtařů narozených v minulém tisíciletí byl vždy pro stabilitu jachty určující kýl. A mohla mu pomoci posádka vyhnaná na živlům vystavený návětrný bok. Dnes mnohé z toho, a někdy i vše, přebírají foily. Jak zvyšuje foil stabilitu, a tedy i výkon jachty?
Jak se trimují foily a kýl na jachtě IMOCA?
Jak se trimují foily a kýl na jachtě IMOCA?
Ve druhém dílu rozhovoru s Milanem Koláčkem se podíváme na to, jak se nastavují foily a jaký to má vliv na let jachty, dozvíme se, co to je tilt kýlu, kolik času závodníci naspí při Fastnetu a samozřejmě také něco o Milanových plánech do budoucna.
Na IMOCE je to náročné a někdy brutální...
Na IMOCE je to náročné a někdy brutální...
Milan Koláček je prvním Čechem, který absolvoval regatu na jachtě IMOCA. Zeptali jsme se Milana, jak závod probíhal, jak náročné byly podmínky, co je na IMOCE nejtěžší, jakých výkonů dosahuje atd. Zítra se něco dozvíme o foilech, jejich trimování o letu nad hladinou a Milanových plánech.