Etapa ve stínu neštěstí
Cokoli se stalo v sedmé etapě Volvo Ocean Race je zastíněno tragickou smrtí Johna Fishera, který vypadl z paluby Scallywag a nepodařilo se ho již nalézt. Přesto je třeba hledět do budoucna.
Poslední etapa Jižním oceánem splnila, co se od ní očekávalo. Byla tvrdá, velmi rychlá a podepsala se i na stavu závodících jachet. Také z toho důvodu je pořadí v etapě oceněno dvojnásobným počtem bodů.
O vítězi v 7000 mil dlouhé etapě se rozhodovalo až v posledních mílích. V posledních dnech se podařilo druhé Dongfeng snížit náskok vedoucí Brunel na minimum. V slábnoucím větru před cílem pluly obě vedoucí jachty necelou míli od sebe. Brunel však prvenství zkušeně udržel a bezpečně si dojel pro dvojnásobnou porci bodů.
Pro Dongfeng zřejmě bude druhé místo znamenat posun do čela celkového pořadí před Mapfre. Pokud by zbytek startovního pole protnul cílovou čáru v současném pořadí, Dongfeng by byl v čele o jediný bod.
Mapfre má stále ještě teoretickou šanci, udržet si celkové vedení. Stačí, aby se vyšplhal na 4. místo před Turn the Tide on Plastic. Tým vedený Dee Caffari však má nyní náskok 150 mil a do cíle zbývá 550 mil. V jachtingu není nic nemožné. Je to ale nepravděpodobné. Utržená kolejnice hlavní plachty na stěžni, tedy vyšla Mapfre draho. Oprava u mysu Horn stála Mapfre cenná místa. Na druhou stranu může mluvit španělský tým o štěstí v neštěstí. Pokud by se na smolné Vestas nezlomil stěžeň, byla by ztráta Mapfre na Dongfeng ještě větší.
V současné chvíli se k cíli blíží na třetím místě tým Akzo Nobel. Zbývá mu něco málo přes 100 mil. 550 mil do cíle zbývá Turn the Tide on Plastic a 700 mil týmu Mapfre. Zmrzačená jachta Vestas pluje bez stěžně na motor z Falkland do Itajaí. Nebude to žádná zábava. 1600 mil na oceánu na motor…
Ještě je tu jeden tým. Scallywag po ztrátě Johna Fishera nezamířil k Hornu a do Itajaí, ale k severovýchodu do Chile. Nyní to vypadá na přistání v chilském Puerto Montt. Co bude dál, není jasné. Tým se potřebuje dát dohromady. Není ani vyloučeno, že žádné další pokračování již nepřijde. Rozhodně se nezdá možné, že by tým nastoupil do 8. etapy z Itajaí do Newportu.
Polohu lodí najdete zde.
4471
Související články
Tehdy a nyní
Tehdy a nyní
Atlantikem letí dvě závodní jachty. Na plný plyn. Na jedné je početná posádka vystavena plné síle bouřlivého oceánu. Ta druhá je o 10 stop kratší, letí rychleji a posádka jen v tričku kontroluje situaci kolem. Rozdíl je 14 let.
Z Evropy do Jižní Ameriky na Global Surveyor
Z Evropy do Jižní Ameriky na Global Surveyor
Ve druhém díle článku od Tomáše Maďara Zimy budeme pokračovat v plavbě kolem brazilského pobřeží z Recife dále na jih.
Největší větrná elektrárna od Vestas
Největší větrná elektrárna od Vestas
Největší větrná turbína, jejíž výrobu připravuje firma Vestas Wind Systems A/S, bude čnít nad hladinu moře do výše 261 metr. Měla by dokázat zásobovat energií 20 000 domácností během celého roku.