Elektromotor nebo diesel?
Použít na palubě jachty diesel nebo elektromotor? Tato otázka se v poslední době zdá být na našich vodách vyřešena. Od chvíle, kdy byly spalovacím motorům otevřeny dveře, není třeba se elektromotory zabývat. Nebo je to jinak? Je v elektromotorech budoucnost?
Pojďme nejprve hledat důvody, proč sáhnout po elektromotoru. Hledat motivaci.
Proč u nás elektromotor?
Hluk
Přestává foukat. Podvečer. Vítr lehá. Plujete na plachty. Chcete již dojet, ale nechcete hezké chvíle rušit bručením motoru. To je čas pro elektromotor. Budete pokračovat dále v plavbě v tichu, bez smradu z výfuku. Nic nebude rušit příjemnou atmosféru.
Dojezd
Bavíme se nyní o našich vodách. Kolik najedete na Slapech za den na motor? Deset nebo dvacet kilometrů? Dvě nebo tři hodiny na motor? To zvládne elektromotor s nepříliš dokonalými akumulátory také.
Co když chceme plout na motor proti větru? Protože obvykle vítr na našich vodách nezvedá velké vlny, nebývá ani problém s plavbou proti větru. Také to elektromotor omezenou kapacitou baterií zvládne.
Trochu jiná je situace na moři. zde jsme často zvyklí, dojíždět velké vzdálenosti na motor. To je s elektromotorem problém. Zvláště, chceme-li motorovat proti větru. Zde je třeba změnit myšlení: "Plachetnici máme proto, abychom pluli na plachty, ne? Motor je jen doplnění pro manévrování, dojezd do nejbližšího přístavu." Už dnes to tak mnozí mají.
Dobíjení
Přes noc se stojí obvykle v marínách. Přístup k elektrické energii je zajištěný. Energii v akumulátorech doplníte během noci a druhý den můžete bez obav vyplout. Vlastně zadarmo. Dále můžete dobíjet soláry a navíc je zde možnost, aby elektromotor fungoval jako vodní generátor při plavbě na plachty. Sám sobě dobíjí baterie.
Údržba
Máte-li na palubě elektromotor, jedná se v podstatě o bezúdržbové zařízení. Není třeba řešit výměnu oleje, chladicí kapalinu či zimování. Nemusíte před zimou doplňovat naftu v nádrži, nemusíte vyměňovat filtry. A to ani jedny ani druhé. Nic. Tečka.
Negativa
Plavba proti proudu
Plujete z Prahy na Slapy. Proti proudu. To již bude pro elektromotor, tedy hlavně pro akumulátory, fuška. Zde se negativa projeví. Na druhou stranu ale řekněte, jak často tuto plavbu vykonáváte? Jednou do roka?
O potřebné změně myšlení na moři jsme si již řekli. Plachetnice je plachetnicí proto, že nejezdí na motor.
Cena
Cena elektromotoru se vším všudy a s Li-Ion bateriemi je stále vysoká a převyšuje násobně ceny dieselového motoru. Má to však také jedno ale. Víte, kolik vlastně stojí kompletní dieselový motor na jachtě? Včetně instalace a všeho potřebného? Ano, většinou jste se tím nezabývali, motor již byl v ceně.
Elektromotor na palubě
Pojďme se podívat, kolik bude stát instalace elektromotoru na palubu 9 metrů dlouhé jachty Sun Odyssey 30i vyrobené loděnicí Jeanneau. S touto otázkou jsme se obrátili na finskou firmu Oceanvolt, která se na elektromotory specializuje.
Pro použití doporučili specialisté Oceanvoltu motor SD8. Cena motoru i s ovládáním a kabely je 10 900 EUR. K tomu bude nutné připočítat nejméně 8 kW set Li-Ion akumulátorů 4 x 160 Ah za 8100 EUR. Ideální je dále mít na palubě zajištěno dobíjení akumulátorů. Cena doporučené dobíječky VE Skylla na 48 V battery pack je cca 1000 EUR. Doporučený dvojlistý Gori sklopný propeler bude dalších 910 EUR.
To je vše podtrženo a sečteno slušná pálka. Ale na druhou stranu máte systém, který je tichý a nepotřebuje údržbu. Navíc umožňuje dobíjet standardní servisní baterie na palubě a tím zvyšuje pohodlí na lodi.
Pro bližší představu přikládáme materiály, které nám firma Oceanvolt zaslala i s ceníkem. Najdete je v dokumentech ke stažení pod článkem.
Máte-li s elektromotorem na jachtě zkušenost, budeme rádi, pokud se s námi o ní podělíte.
5756
Související články
Elektrický motor na dinghy?
Elektrický motor na dinghy?
Přívěsný motor na dinghy. Co je s ním starostí. Je těžký, hlučný, často špinavý, neskladný, nespolehlivý… A přitom taková blbost… Je otázkou, jestli nenastala doba na jeho výměnu.
Tentokrát správné řešení z Wannsee
Tentokrát správné řešení z Wannsee
Studenti berlínské Technické univerzity z různých oborů spojili síly a pustili se do projektu pozoruhodného dvoutrupého plavidla, poháněného elektromotorem napájeným solárními panely. Cílem zhruba čtyřicítky studentů z 16 studijních programů je účast na červencovém závodu Monaco Energy Boat Challenge.
Na malé lodě do klidných vod - 5kW elektropohon Fischer Panda
Na malé lodě do klidných vod - 5kW elektropohon Fischer Panda
Německý výrobce Fischer Panda představil na amsterdamském veletrhu Metstrade nové elektrické pohonné ústrojí, jímž reaguje na velkou poptávku po kompletních řešeních pro malé rekreační lodě.