Elektromotor na palubě
Každá plachetnice má na palubě větší či menší pomocný člun. Říkejme mu dinghy. Obvykle s motorem. Se spalovacím motorem. Není ale čas vyměnit těžký, špinavý, údržbu vyžadující a často poruchový motor za čistý elektromotor?
Jaké jsou výhody a nevýhody spalovacích motorů na dinghy ve srovnání s motory elektrickými? Osobně bych jako zásadní vadu spalovacího motoru viděl jeho údržbu. Výměny oleze, elektrody, zazimování, správné uložení, dolévání benzínu (navíc nutnost mít na palubě benzín, který tak rád hoří).
Než bychom se ale pouštěli do přesvědčování, pouze si vyjmenujeme klady a zápory těchto dvou řešení. Začneme u benzínového přívěsáku, který je stále na dinghy dominantní.
Benzínový přívěsný motor
Klady
+ velké rozšíření
+ vyšší výkon
+ vyšší rychlost
+ větší dojezd
+ cena
Zápory
- hlučnost
- potřeba pravidelné údržby
- potřeba benzínu,
- špinavý
- méně spolehlivý
- náročnější zimování
- ekologie
- hůře skladovatelné
Elektromotor
Klady
+ téměř nulová údržba
+ čisté zařízení
+ při přepravě je možné ho uložit do kufru mezi oblečení
+ není třeba benzín, ani olej
+ tichý provoz
+ ekologické
+ bezpracné zimování
Zápory
- kratší dojezd
- spotřeba elektrické energie
- nižší výkon
- vyšší cena
Hlavní problém při využití elektromotoru vidím v dojezdu a výkonu. Zatímco na dinghy se spalovacím motorem se mohu vydat na výlet po řece k 10 km vzdáleným vodopádům a budu tam hned (maximálně si přiberu s sebou náhradní kanystr), plavba s elektromotorem bude dlouhá časově. A navíc plná obav, aby to nazpátek nebylo proti silnému větru. To by mohlo výrazně snížit dojezd.
Pokud se na takto dlouhé plavby nevydáváme, pak může být elektromotor dobrou volbou. Zvláště v případě, že máme dobře vyřešenu elektrickou soběstačnost jachty.
3104
Související články
Jak vás zpomalí člun za lodí?
Jak vás zpomalí člun za lodí?
Táhnete při svých letních plavbách za zádí nafukovací člun? Víte, jaký má vliv na rychlost vaší plavby?
Proč používat na tahání člunu plovoucí lano?
Proč používat na tahání člunu plovoucí lano?
V mnoha situacích je tahání člunu za lodí nejjednodušším způsobem jeho přepravy. Nebo dokonce jediným možným. Na jednu věc ale je třeba dávat velký pozor. Je to lano, na kterém člun táhneme.
Ověšená záď lodě znamená riziko
Ověšená záď lodě znamená riziko
Často dnes najdete zadní část kokpitu zastavěnou a ověšenou tak, že není snadné dostat vyvazovací lano na břeh, případně ještě zpět na vazák. Navíc se vám již jistě stalo, že jste měli na boku lodě na zadním koši upevněný přívěsný motor. To vše představuje riziko.