Search
× Search
Elektromotor na palubě
Daniel Vodička

Elektromotor na palubě

Každá plachetnice má na palubě větší či menší pomocný člun. Říkejme mu dinghy. Obvykle s motorem. Se spalovacím motorem. Není ale čas vyměnit těžký, špinavý, údržbu vyžadující a často poruchový motor za čistý elektromotor?

Jaké jsou výhody a nevýhody spalovacích motorů na dinghy ve srovnání s motory elektrickými? Osobně bych jako zásadní vadu spalovacího motoru viděl jeho údržbu. Výměny oleze, elektrody, zazimování, správné uložení, dolévání benzínu (navíc nutnost mít na palubě benzín, který tak rád hoří).

Než bychom se ale pouštěli do přesvědčování, pouze si vyjmenujeme klady a zápory těchto dvou řešení. Začneme u benzínového přívěsáku, který je stále na dinghy dominantní.

Benzínový přívěsný motor

Klady

+ velké rozšíření

+ vyšší výkon

+ vyšší rychlost

+ větší dojezd

+ cena

Zápory
  • hlučnost
  • potřeba pravidelné údržby
  • potřeba benzínu,
  • špinavý
  • méně spolehlivý
  • náročnější zimování
  • ekologie
  • hůře skladovatelné

Elektromotor

Klady

+ téměř nulová údržba

+ čisté zařízení

+ při přepravě je možné ho uložit do kufru mezi oblečení

+ není třeba benzín, ani olej

+ tichý provoz

+ ekologické

+ bezpracné zimování

Zápory
  • kratší dojezd
  • spotřeba elektrické energie
  • nižší výkon
  • vyšší cena

 

Hlavní problém při využití elektromotoru vidím v dojezdu a výkonu. Zatímco na dinghy se spalovacím motorem se mohu vydat na výlet po řece k 10 km vzdáleným vodopádům a budu tam hned (maximálně si přiberu s sebou náhradní kanystr), plavba s elektromotorem bude dlouhá časově. A navíc plná obav, aby to nazpátek nebylo proti silnému větru. To by mohlo výrazně snížit dojezd.

Pokud se na takto dlouhé plavby nevydáváme, pak může být elektromotor dobrou volbou. Zvláště v případě, že máme dobře vyřešenu elektrickou soběstačnost jachty.

 

2666
Na horu