Search
× Search
Elektrický motor na dinghy?
Daniel Vodička
/ Kategorie: Zajímavosti

Elektrický motor na dinghy?

Přívěsný motor na dinghy. Co je s ním starostí. Je těžký, hlučný, často špinavý, neskladný, nespolehlivý… A přitom taková blbost… Je otázkou, jestli nenastala doba na jeho výměnu.

Může být elektromotor náhradou za benzínový přívěsný motor na dinghy? Myslím si, že pro mnoho majitelů jachet ano. Proč ne pro všechny? Limitujícím faktorem zde bude dojezd. Používá-li někdo na svých plavbách dinghy na dlouhé, řekněme až objevitelské plavby s velkou posádkou, asi stále zůstane věrný benzínovému motoru, který zaručuje vysokou rychlost a dlouhý dojezd.

Většina majitelů jachet se však na dlouhé plavby nevydává. Obvykle se spokojí s plavbami dlouhými maximálně nižší stovky metrů. Navíc běžně na klidné vodě v zátoce. Jde o cesty mezi zakotvenou jachtou a břehem/restaurací/obchodem. A posádka se běžně pohybuje do 4-5 osob.

Na takové plavby je už dnes možné použít některý z dostupných přívěsných elektromotorů s integrovaným akumulátorem. Vzdáváme se tím sice představy o rychlé plavbě, ale odměnou nám je snadná manipulace, absence údržby, čistý provoz, jednoduchost. To může rychlost snadno vynahradit.

Rychlost

I když rychlost… Pokud máme na palubě jachty dvoukoňový přívěsák a vážíme přes 80 kg, nejspíš nám bude iluzi rychlosti vytvářet pouze hluk zadýchaného motoru. Do skluzu to stejně nevytáhneme. Se silnějším motorem sice můžeme být králi zátok, ale ta manipulace… Zatímco dvoukoňový Suzuki váží 13 kg, pětikoňový stroj je téměř dvojnásobně těžký. Při zvedání z nestabilního dinghy se to počítá.  

Vysoká rychlost je tedy argumentem pro benzín jen pro ty, kteří používají motor o výkonu alespoň 5 hp. Ti se slabším benzínovým motorem sice budou stále vyhrávat závody na rychlost s elektrikou, bude to ale upocené vítězství.

Dojezd

Foto Torqeedo

Foto Torqeedo

Máme-li v úmyslu se vydávat na dlouhé plavby, bude stále lepší spalovací motor.
Nespornou výhodou benzínových motorů je jejich dojezd. V porovnání s elektřinou takřka neomezený. Nebudeme se bavit o motorech s externí nádrží. Tam je to jasné. Ale i u motorů s vestavěným tankem, který bývá malý, není problém naložit na plavbu pětilitrový kanystřík a vydat se na cestu (skoro) kolem světa.

U malých elektromotorů je třeba být s velkými plány opatrnější. Například známě Torqeedo Travel 903 má dojezd 7 km při rychlosti 7 km/h na nafukovacím dinghy podle údajů výrobce. A to se nebavíme o naloženém člunu. Pokud bude cesta na výlet po větru, ušetříme. V takovém případě však lze předpokládat, že cesta zpět bude proti větru a v tu chvíli se začne dojezd rychle zkracovat. Na podobné překážky je dobré myslet.

Hmotnost

Už jsme se zde zmínili o hmotnostech prázdných benzínových přívěsných motorů. Prázdný dvoukoňový motor Suzuki má hmotnost 13 kg. S palivem se určitě dostaneme na 15 kg. Výkonově odpovídající Torqeedo Travel 903 má sice hmotnost 17 kg, ale to je včetně demontovatelné 6 kg vážící baterky. V případě potřeby je možné akumulátor demontovat a instalovat ho na motor až po instalaci motoru na dinghy. Zde se již ukazuje výhoda elektřiny. S 11 kg vážícím motorem se lépe pracuje než s cca 15 kg benziňáku.

Palivo

Máme-li benzínový motor, musíme mít na palubě benzín. Musíme jet k pumpě, koupit benzín, skladovat benzín, přelívat benzín… To vše jsou starosti. S elektromotorem takové problémy neřešíme. Když nabíjíme lodní akumulátory, nabijeme i přívěsný motor. Mnohé soukromé jachty navíc počítají s velkou spotřebou elektřiny, proto není problém nabíjet z akumulátorů.

Údržba

Foto Torqeedo

Foto Torqeedo

Elektromotor je jednoduchý, čistý, s minimální údržbou.
Spalovací motor potřebuje větší údržbu než elektromotor. Výměna oleje, zazimování, odsolení, poměrně složitá mechanika. Většina toho u elektromotoru odpadá. Stačí ostříkat sladkou vodou, tedy odsolit, nechat uschnout a pak ho v podstatě můžeme strčit manželce do skříně mezi cejchy. Nejspíš nás s motorem vyžene, to ano, ale rozhodně to nebude na rozvod, jako při uložení běžného přívěsáku do té samé skříně.

Ekologie

Elektromotor neřve, nesmrdí, nekouří, nevyléváme při doplnění nádrže benzín do vody, není třeba likvidovat vyjetý olej. To by asi stačilo, ne?

Manipulace

Při manipulaci s elektromotorem můžete myslet na cokoli. Nebo, skoro na cokoli. Nic z něj nemůže vytéct, je jedno, jestli ho položíte na jeden či druhý bok. Na zimu můžete elektromotor schovat do podpalubí jachty, nebo do již jednou zmíněné skříně. Nesmrdí, je čistý. V autě ho můžete položit na zadní sedadlo stejně, jako například míč na basket.

Zkusili jsme zde shrnout výhody a nevýhody přívěsných elektromotorů. Je jasné, že nejde o univerzálního pomocníka, který je vhodný pro jakékoli použití. Pro mnoho majitelů jachet ale jde o řešení, které přesně odpovídá jejich využití dinghy.

Co se ceny týče, je to různé. Motory jako v článku zmíněné Torqeedo jsou stále dražší, než jsou mnozí ochotni akceptovat, na druhou stranu majitelé jachet obvykle nemusí počítat každou korunu. Jsou ale i jiné značky, které jsou cenově příznivější.

Jednoduše řečeno, používáte-li dinghy na krátké plavby z lodě do restaurace, může vám elektromotor ušetřit mnohé starosti.

 

682
Na horu