Dvě největší chyby při trimu plachet
Trim plachet v plné parádě je alchymie mísící všelijaké přísady v různém poměru. Pro jednoduchou charterovou plavbu z A do B však není třeba být kouzelník. Stačí nedělat ty nejzákladnější chyby. Jsou vlastně jen dvě…
Jednu chybu dělají mnozí jachtaři při stoupačce. Ta druhá je zase na programu při plavbě na bok a zadobok. Je snadné se jich vyvarovat. Když o nich víte…
Stoupačka
Hlavní chybou na stoupačce je příliš povolená gena. Méně zkušení jachtaři obvykle nemají odvahu genu správně dotáhnout. Přijde jim, že je tah na otěži příliš veliký a přestanou dotahovat. S povolenou genou pak málo stoupají, mnohem méně, než by mohli.
Genu na stoupačku dotahujeme tak, až dostaneme zadní lem cca na šířku pěsti od bočních vantů. Kosatku dotahujeme na maximum. Spodní len je téměř rovný. Teprve pak můžeme začít ostře stoupat.
Bočák a zadobok
Úplně jiná je situace na boční a zadoboční vítr. Zde vozí lidé plachty obvykle příliš přitažené. Začněte genou. Najeďte na kurz a povolujte otěž geny. Až začne plachta flatrovat (prolamovat se za předním stěhem), přitáhněte ji jen tolik, aby přestala. Pak udělejte to samé s hlavní plachtou. Jachta sice nebude tak nakloněná, jako byla dříve, ale popluje rychleji.
Toto je jednoduchá rada, která pomůže začátečníkům zvládnout plachty.
5956
Související články
Refování jedním lanem
Refování jedním lanem
Je refování hlavní plachty jedním lanem kladem, nebo záporem jachty? Mám si tento systém přát, nebo se mu mám vyhnout?
A není to nízko, Antone Pavloviči?
A není to nízko, Antone Pavloviči?
Kotvíme u Vrgady, nedaleko motorák honí grupu delfínů a od Biogradu se blíží katamaran s vytaženou hlavní plachtou. Ráhno posazené tak šeredně vysoko, že hlavaska připomíná spíše jen větší japonskou vlajku bez rudého středu.
Nebezpečná halza? Co dělat?
Nebezpečná halza? Co dělat?
Halza může být nebezpečná. Když ji nezvládneme. Mnozí méně zkušení jachtaři se jí bojí. Mnozí nezkušení na druhou stranu žádné obavy nemají.