Dvě největší chyby při trimu plachet
Trim plachet v plné parádě je alchymie mísící všelijaké přísady v různém poměru. Pro jednoduchou charterovou plavbu z A do B však není třeba být kouzelník. Stačí nedělat ty nejzákladnější chyby. Jsou vlastně jen dvě…
Jednu chybu dělají mnozí jachtaři při stoupačce. Ta druhá je zase na programu při plavbě na bok a zadobok. Je snadné se jich vyvarovat. Když o nich víte…
Stoupačka
Hlavní chybou na stoupačce je příliš povolená gena. Méně zkušení jachtaři obvykle nemají odvahu genu správně dotáhnout. Přijde jim, že je tah na otěži příliš veliký a přestanou dotahovat. S povolenou genou pak málo stoupají, mnohem méně, než by mohli.
Genu na stoupačku dotahujeme tak, až dostaneme zadní lem cca na šířku pěsti od bočních vantů. Kosatku dotahujeme na maximum. Spodní len je téměř rovný. Teprve pak můžeme začít ostře stoupat.
Bočák a zadobok
Úplně jiná je situace na boční a zadoboční vítr. Zde vozí lidé plachty obvykle příliš přitažené. Začněte genou. Najeďte na kurz a povolujte otěž geny. Až začne plachta flatrovat (prolamovat se za předním stěhem), přitáhněte ji jen tolik, aby přestala. Pak udělejte to samé s hlavní plachtou. Jachta sice nebude tak nakloněná, jako byla dříve, ale popluje rychleji.
Toto je jednoduchá rada, která pomůže začátečníkům zvládnout plachty.
5709
Související články
Proč refujete proti větru?
Proč refujete proti větru?
Často se setkávám s jachtaři, kteří chtějí refovat při plavbě proti větru. Ne že by to nešlo, ale jiné řešení je snazší, bezpečnější a co se týče plavby k cíli i rychlejší.
Chcete se zdokonalit v trimu?
Chcete se zdokonalit v trimu?
Plout rychleji, plout bezpečněji, s větší jistotou, a užívat si na lodi více zábavy. Tomu všemu pomůže lepší znalost trimu plachet. Chcete být rychlejší než ostatní, více stoupat proti větru, předjíždět jachty kolem? Pojďte se zlepšit v trimu s instruktory se zkušenostmi z britské RYA.
Kontrašot při plavbě na zaďák
Kontrašot při plavbě na zaďák
Při plavbě na zaďák máme ráhno vyloženo daleko do boku. Aby se zabránilo možným škodám v případě nechtěné halzy, je velmi žádoucí používat tzv. kontraotěž. Nezabrání sice samotné halze, ale zabrání tomu, aby ráhno cestou přes střed lodi smetlo každou hlavu, která se mu postaví do cesty. Často ale vidíme špatně použitou kontraotěž.