Drama na Ženevském jezeře
Český tým Bohemia Praha se zúčastnil největšího závodu jezerních jachet v Evropě. Závod Bol d‘Or Mirabaud se jezdí na Ženevském jezeře od roku 1939. Pro polovinu startovního pole závod skončil v prudké bouři.
Na start se postavily se týmy z celé Evropy, jsou k vidění nejrůznější závodní speciály. Od katamaránů po okřídlené speciály s foily. Letos se na startu sešlo přes 500 lodí.
Start je rozdělený do šesti startovních prostorů, které startují současně střelbou z kanónu. Poté se vyráží přes celé jezero do sousední Francie. Trať je dlouhá 66,5 NM. Letošní ročník bude zapsán extrémním počasím. Závodní pole zasáhla bouře s větrem o rychlosti přes 60 uzlů. Závod nedokončilo 212 lodí, více než 40 z nich se zlomeným stěžněm. Citace pořadatele: Výrobci plachet mohou očekávat lukrativní sezonu. Česká posádka startovala na lodi Esse 850. Posádku tvořil tým složený z Pavla Štolby, Pavla Růžičky a Ondřeje Vachela.
„Start jsme měli exkluzivní na konci startovní linie. Po výstřelu šel nahoru genaker a odpluli jsme od obrovského chumlu lodí ke břehu na čistý vítr. To přineslo obrovský náskok. Vítr byl nestabilní a velmi slabý. Neustále jsme se drželi kolem desátého místa ve skupině a druhého místa ve třídě Esse 850. Většina trasy se jela ve slabém točícím se větru kolem 5 m/s. Bojovali jsme o každý metr a zkušenosti z českých rybníků byly k nezaplacení. Kolem páté hodiny bylo od pořadatelů vydané varování na blížící se bouři. V tu chvíli byl vítr na nule a lodě stály se svěšenými spinakery. To už jsme se blížili k točnému bodu.
S blížícím se deštěm vítr lehce zesílil. Loď se okamžitě rozjela. Vítr sílil a my předjížděli jednoho soupeře za druhým. Naše rychlost s genakerem dosahovala 16 uzlů. Ne na dlouho. Se sílícím větrem jsme se rozhodli sbalit genaker a projet bouři jen s hlavní plachtou, na které byl připravený první ref. V tu chvíli jsme byli na čele ve třídě Esse 850 a na 8. místě v naší skupině.
Bohužel v tento moment pro nás závod skončil, když se při stahovaní genakeru zlomil stěžeň. Do toho dorazila bouře s rychlostí větru přes 100 Km/h, kterou doprovázely kroupy a masa ledové tříště. Většina lodí v lepším případě ihned dostala spinout. Katamarány se převracely a stěžně praskaly jak sirky. Všude v okolí létaly nouzové světlice.
Nastal boj o holý život. Peklo trvalo cca hodinu. Naše loď neměla šanci manévrovat. Jako první se na nás řítila loď Grand Surprise, která se vyhnula na poslední chvíli.
Další připlul katamarán Ladycat týmu Spindrift Racing, který začal narážet na náš bok svou zádí. Jeho doprovodný člun s 300 koňovým motorem se nás pokusil odtlačit. Marně, a tak došlo ke střetu. Vše dopadlo naštěstí jen s drobnými oděrkami.
Zlomený stěžen s plachtami nám neustále ničil trup lodi a bylo nutné se ho zbavit. Bohužel musel jít ke dnu. Nelehce se mi odřezávalo cca 30 tisíc euro… Poté jsme pomocí přívěsného motoru dorazili do nejbližší kryté maríny ve městě Evian.
Cestou do maríny jsme potkali další dvě Esse bez stěžně. Po příjezdu do maríny se nám ulevilo, že jsme zdraví a v bezpečí. Mrzelo nás, že jsme přišli o skvěle rozjetý závod. Nedokončilo ho přes 200 lodí, z toho byla většina totálně poškozena. Závod jsme bohužel nedokončili, proto si musíme dojet pro titul příští rok. Vítězem jednotrupých jachet se stala maďarská loď Raffica a v katamaránech zvítězil Ladycat Spindrift Racing, s kterým jsme měli kolizi.
Odkaz: http://www.boldormirabaud.ch/
4519
Související články
Očkovací centrum na parníku ve Švýcarsku a naše marnost
Očkovací centrum na parníku ve Švýcarsku a naše marnost
90 let starý parník na švýcarském jezeře Constance bude sloužit jako plovoucí očkovací centrum pro obyvatele v okolí jezera. A jak to zatím vypadá u nás? Marnost nad marnost.
Nejzajímavější závodní jachta v ČR?
Nejzajímavější závodní jachta v ČR?
V Čechách není žádná jachta, která by mohla vyhrát Fastnet Race, nebo závod ze Sydney do Hobartu. Brzy to už ale nebude platit. V běhu je koupě, která vše postaví na hlavu.
Vítězná loď Middle Sea Race na prodej
Vítězná loď Middle Sea Race na prodej
Bohemia Praha Debra, na které tým vedený Milanem Koláčkem zvítězil v Rolex Middle Sea Race, je na prodej za 60 000 EUR bez DPH.