Drama až na cílovou čáru
V Salvadoru da Bahia byli o víkendu svědky nejtěsnějšího medailového dojezdu v historii závodu Transat Jacques Vabre. Po jasném vítězství týmu Apivia byl sveden těsný souboj o druhé místo mezi PRB a Charal. Rozhodnutí padlo až na cílové čáře.
Závod Transat Jacques Vabre se tentokrát rozhodoval v rovníkových tišinách. Nebo to alespoň byly tišiny, které připravily o vítězství Charal a hrály do karet týmu Apivia. Největší favorit Charal v tišinách málem přišel nejen o zlato, ale o medaili vůbec. Propadl se až na 6. místo a jen neuvěřitelný finiš mu vybojoval alespoň bronz zpět. Na vítězný tým Apivia ztratil Charal v tišinách 422 mil.
Všechny týmy na medailových pozicích jsou složeny z vynikajících závodníků ve třídě Figaro. Dalin a Elies na Apivia, Beyou na Charalu a Lunven na PRB. Vítězná Apivia a třetí Charal jsou jachty IMOCA nejnovější generace, druhá PRB byla postavena v roce 2009, ale byla modernizovaná včetně instalace foilů.
Rychlost třetí v pořadí Charal se nejvíce ukázala na jižní polokouli. Na rovníku plula na 6. místě a na bronz ztrácela 60 mil. Do cíle zbývalo necelých 1000 mil. Nevýhodou v porovnání se soupeři byl i ostřejší kurz na vítr. V té chvíli ale začala stíhací jízda a Charal dojížděla jednu soupeřku za druhou. Nakonec se dotáhla i na dohled druhého místa. PRB již viděla Charal jen míli za sebou. V té chvíli ale vplouvala do zátoky před cílem a vítr již slábl. A to byl konec šancí Charal na ještě lepší umístění.
Jednoznačně foily
Závod ukázal, že foily jsou ve třídě IMOCA nezbytností, pokud chcete myslet na stupně vítězů. První bez foilů byla až šestá Banque Populaire s vítězem poslední Vendée Globe Armelem Le Cléac´h na palubě.
Class 40
Zbývá ještě rozhodnutí ve třídě Class 40. Na čele pluje s náskokem 60 mil favorizovaná Credit Mutuel. Do cíle jí zbývá 650 mil a pokud se nestane nějaká nehoda, měla by zvítězit.
Polohu lodí najdete zde.
3420
Související články
Jak nerozlámat loď při Vendée Globe
Jak nerozlámat loď při Vendée Globe
Chcete-li zvítězit, musíte mít nohu na plynové páce. Musíte dostat z lodě maximum možného. Maximum, ale nikoli více. Když to přeženete, rozlámete loď a nedojedete. Jak se hledá hranice mezi dost a příliš?
Vynikající film na dnešní večer
Vynikající film na dnešní večer
Chcete mít představu, jaké to je na závodní foilovací jachtě v Jižním oceánu? Toto vynikající video je z paluby jachty IMOCA Biotherm během etapy Jižním oceánem a kolem mysu Horn při závodu The Ocean Race (Whitbread, Volvo Ocean Race). Jak se žije na palubě, jaký je to šejkr, jak se řeší problémy, jak se vybírá voda z podpalubí atd.
Jak foil zvyšuje stabilitu jachty
Jak foil zvyšuje stabilitu jachty
V našem světě jachtařů narozených v minulém tisíciletí byl vždy pro stabilitu jachty určující kýl. A mohla mu pomoci posádka vyhnaná na živlům vystavený návětrný bok. Dnes mnohé z toho, a někdy i vše, přebírají foily. Jak zvyšuje foil stabilitu, a tedy i výkon jachty?