Dopluje do cíle se zlomeným stěžněm?
Nejrychlejší z Vendée Globe jsou již téměř měsíc doma, nejpomalejší má stále do cíle 4000 mil. Poslední novinkou je zlomený stěžeň na lodi Conrada Colmana.
Conrad Colman jede svojí první Vendée. V Jižním oceánu se potýkal s vážnými technickými problémy. Tehdy jen rychlý zásah za bouřlivého počasí zachránil stěžeň před kolapsem. Conrad strávil v bouři na přední palubě dlouhé hodiny.
Nyní mu již loď žádné varování neposkytla. Conrad Colman jel v pátek večer na stoupačku ve větru 35 – 40 uzlů. Nahoře byl třetí ref na hlavní a malá kosatka J3. 300 mil západně od Portugalska šel stěžeň najednou dolů. Conradovi se podařilo trosky stěžně odřezat a poslat přes palubu. Naštěstí zachránil poškozené ráhno.
Celou sobotu strávil Conrad zavřený v podpalubí své lodě, s vypnutými všemi přístroji. Na palubě se spoléhá jen na obnovitelné zdroje energie a tím hlavním z nich byl vodní generátor na lodním šroubu. Pokud však nemáte rychlost, nemáte ani energii. V sobotu nebylo možné na palubě pracovat. Moře bylo divoké a loď bez stěžně se na vlnách pohybuje jak rozdivočelý býk.
Až v noci na neděli mohl Conrad začít opravovat ráhno. Bylo nutné ho slepit. Aby dosáhl potřebnou teplotu pro vytvrzení, použil hřející sáčky a fólii proti prochlazení. Dnes má Conrad kurz k mysu Finisterre. Rychlost 0,7 uzlu. To by znamenalo ještě 43 dnů plavby do cíle...
Cíl je nyní jasný. Dojet vlastními silami ke břehu. A když to vyjde, tak i do cíle.
Pokud by ale počasí bylo bouřlivé, může být cesta k pobřeží velmi nebezpečná. Bez řádného oplachtění a bez motoru.
Polohu lodí najdete zde.
4588
Související články
Odvážná záchrana trimaranu
Odvážná záchrana trimaranu
Zatímco pro někoho je plavba přes Biskaj vrcholem jachtařské kariéry, Luke Berry a Antoine Joubert absolvovali tuto trasu na trimaranu s ulomeným plovákem a nouzovou takeláží.
Souboj se zlomeným stěžněm
Souboj se zlomeným stěžněm
Plujete na motor a najednou vám spadne stěžeň. Do nejbližšího přístavu to je 40 mil a barometr ukazuje věci, že by bylo lepší, kdyby vůbec neukazoval. V takové situaci se ocitl Jirka Pacák na cestě ze Salerna na Lipari. Jak k tomu došlo a jak nebezpečnou situaci řešil?
Dva mosty, dva dny, tři stěžně
Dva mosty, dva dny, tři stěžně
Most, o kterém je tu nejprve řeč, většina jachtařů zná. Jmenuje se Ždrelac. Most spojující ostrovy Ugljan a Pašman. Je 16,5 metru vysoký. Zářezy na hraně mostu ukazují, kolik skiperů se rozhodlo exaktně ověřit výšku stěžně své jachty. Nálepka v kokpitu může být vtip a 20 metrů v papírech? Kdo ví, jak to měřili…