Desetiny, setiny, tisíciny?
Ve vysílačce slyšíte posádku závodící jachty hlásit polohu: „Stupně, minuty, desetiny, setiny, tisíciny. Chyba, oprava! Další hlášení. Vše je jinak! Přesnost je zbytečný stres. Hlaste jen čísla, která mají smysl.
Nejprve si řekneme, jaké zobrazení si nastavíme na přístroji GPS. Nastavíme si stupně, minuty a setiny minut. Nebudeme nastavovat stupně, minuty a vteřiny. Proč? Protože na mapách jsou menším měřítkem než minuty desetiny minut. Se vteřinami by se špatně počítalo.
Nyní ještě proč stupně, minuty a setiny minut? Proč ne tisíciny? Podívejme se na měřítko zeměpisné šířky. Jedna minuta je jedna námořní míle. Desetina minuty je kabel, nebo také cca 185 m. Setina minuty je tedy cca 18 m a tisícina pak necelé dva metry. To je přesnost, které nikdy nedosáhneme, proto je zbytečná. I čára na mapě je méně přesná. Nevykreslitelné jsou na běžných mapách i setiny minut.
Stačí nám nastavit setiny minut na GPS, i když je běžně nepoužíváme. Pokud budeme hlásit naši polohu, je i tato přesnost zbytečná a vystačíme si s desetinami minut. Hlášení bude jednodušší a rychlejší. Obvykle je to přesnost více než dostatečná. Jestli je vaše poloha o 50 m jiná, je naprosto nedůležité.
A ještě připomínka týkající se vykreslení do mapy. Pojďme se podívat na chorvatské Male karte. Měřítko map je 1:100 000. Jedna desetina minuty zeměpisné šířky je cca 200 m a to znamená v tomto měřítku 2 mm. Pokud nás zajímá setina minuty, na mapě je to již jen 0,2 mm. Běžná tuha do mikrotužky je tlustá 0,5 mm. Desetiny jsou pro vykreslení více než dostatečné.
7172
Související články
Bezpečnostní mapa lodi
Bezpečnostní mapa lodi
Majitelé své jachty velmi dobře znají a v případě jakékoli závady vědí kam sáhnout. Často však mají na palubě své přátele a známé, kteří se tak dobře neorientují. V krizových situacích nemusí potřebné bezpečnostní vybavení najít.
Když GPS byla ještě vzácností
Když GPS byla ještě vzácností
Satelitní navigace GPS, respektive mapové plottery, stála za dnešním rozvojem charterového jachtingu. Nebýt krabičky za pár drobných by chorvatští ostrované stále pásli kozy a ve sklípcích na nábřežích přístavních městeček by se točilo těžko pitelné červené značky domaće.
Rastrové a vektorové mapy
Rastrové a vektorové mapy
V době elektronické navigace skončily papírové mapy někde hluboko v navigačním stolku. Celá navigace probíhá na monitorech mapových plotterů a mobilních telefonech. Pro bezpečnou plavbu je dobré o elektronických mapách něco vědět.