Další záchranná akce v Jižním oceánu
Istvan Kopar účastnící se Golden Globe Race pluje na pomoc sólovému jachtaři Kjellu Litwinovi, kterému došla v Jižním oceánu pitná voda.
Po velké záchranné akci ze začátku týdne, při které francouzská loď Osiris zachránila zraněného indického jachtaře Abhilashe Tomyho a při té příležitosti tak nějak bokem i Ira McGuckina, je na jihu Indického oceánu opět rušno. Švédský sólový jachtař Kjell Litwin se nenadále ocitl bez pitné vody. Na palubě mu zbývá posledních 10 litrů a do australského Perthu je to ještě 3000 mil. Požádal proto o pomoc jachty Golden Globe, které plují kolem. Na pomoc mu vyrazil Istvan Kopar, který je vzdálený jen 20 mil.
Kopar má připraven dvacetilitrový kanystr na dlouhém laně. V plánu je, že popluje kolem Litwina, hodí mu lano a za to si švédský sólový jachtař vytáhne kanystr z vody. 20 litrů sice není mnoho, ale Litwin počítá s tím, že se mu podaří nachytat dešťovou vodu a kanystr je jen pro jistotu. Tito chlapi se o sebe umí postarat. Na charterové plavbě zbývá již jen poslední dvěstělitrová nádrž a již se musí urychleně do maríny, protože by nebyla voda na spršku po koupeli v moři. Jiný svět.
Co na ostrově Amsterdam?
Trosečníci ze začátku týdne se již zotavují na ostrově Amsterdam. Tam je vědecká stanice se 30 pracovníky. Do civilizace se dostanou jen zřídka, na ostrov zajíždí čtyřikrát ročně francouzská zásobovací loď Marion Dufresne.
Irského jachtaře Gregoryho McGuckina vyzvedne zítra na ostrově vrtulník z australské fregaty HMAS Ballarat. Ta ho odveze na nějaké frekventovanější letiště.
Abilash Tomy je na tom už lépe. Dokonce se i prošel. Přesto potřebuje stále klid. Na cestě pro něj je pro změnu indická fregata INS Satpura, která ho vezme rovnou domů. Žádné létání po Austrálii. K tomu by mělo dojít v pátek. Pak zase vědci na Amsterdamu osiří.
Indově také chtějí zachránit opuštěnou Tomyho jachtu. V plánu je, jachtu dotáhnout k ještě opuštěnějšímu ostrovu St.Paul a nechat tam malou posádku. Ta si má jachtu opravit o doplout s ní do Indie. Myslím, že na palubě vojenské fregaty to bude vypadat klasicky: „Kdo opraví a zachrání Tomyho jachtu na ostrově St. Paul?“ Les rukou se nekoná, a proto musí velitel dokázat odvahu indické armády a svoji autoritu: „Dobrá, půjdeš ty a ty. Doma řeknu, že se vrátíte později…“
A na čele…
No a na čele závodu je již dlouho veterán Jean Luc Van Den Heede. Má náskok 1300 mil a za pár dnů by měl být u Tasmánie. Zatím to stále vypadá na čas kolem 200 dnů kolem světa. Je to dlouho, ale poslední MarK Sinclair to má, pokud nezrychlí, na 305 dnů.
Polohu lodí najdete zde.
4354
Související články
Nápad za 100 bodů
Nápad za 100 bodů
Vyrazit na nejvyšší vrchol Pelješacu v žabkách, před polednem a v teplotách přes 30°C je hloupost ocenitelná Darwinovou cenou.
Kolik stojí záchrana lodě?
Kolik stojí záchrana lodě?
Výborný článek o tom, jaký je rozdíl mezi záchranou lodi a pouhým vlečením, jsme dostali od Lukáše Staňka. Je to jen hra se slovy? Ne, jde o to, kolik za asistenci v problémech zaplatíte. Tento rozdíl je třeba znát.
Na mělčině. Co dělat?
Na mělčině. Co dělat?
Najeli jste na mělčinu. Pod kýlem bahno, žádné škody na lodi, ale nedaří se odplout. Pomáhá vám člun, naklání vás. Dělá to ale dobře?