Další rekordní pokus pro Joyona
V květnu bude Francisi Joyonovi 60 let. Přesto se na podzim znovu vydá na rekordní plavbu kolem světa. A připravuje se i na další rekordy. Letošní zimní neúspěch Francise neodradil. Hranici 45 dnů chce stále pokořit.
Francisi, tentokrát je to oficiální. Rok po prvním pokusu o zisk Jules Verne Trophy se o to samé pokusíš znovu, je to tak?
Ano. Práce ještě není dokončena, proto se vrátíme. Když jsme dopluli letos 8. ledna do Brestu po 47 dnech (2 dny za rekordem), zamysleli jsme se nad tím, jestli ještě nevyplujeme jednou. Byl to ale spíše vtip. Přeci jen bylo na lodi třeba něco udělat. Ale tentokrát je to vážně míněné. Od konce října budeme připraveni na další pokus.
Kdy je možné vyplout za rekordem kolem světa nejpozději?
Řekněme, že správná doba je od posledních dnů v říjnu, až do konce ledna 2017. Co mě se týče, sezóna končí posledním dnem v lednu. Je pravda, že některé pokusy, které vypluly ještě později, byly úspěšné, ale tenkrát byla hodnota rekordu docela jiná. Jeho překonání nebylo tak těžké, jako je dnes. To je můj názor. K překonání času 45 dnů a 13 hodin jsou třeba ideální podmínky.
Opět vyplujete s kratším stěžněm? (trimaran IDEC Sport je původně trimaranem Groupama 3. původní stěžeň byl na lodi vyšší. Poté co na trimaranu začali závodit sóloví jachtaři, byl zkrácen. Joyon se rozhodl kratší stěžeň na lodi ponechat)
Ano, necháme tam kratší stěžeň. A je pro to více důvodů. Hlavně s kratším stěžněm ušetříme 2 tuny hmotnosti (výtlak 30 metrů dlouhého trimaranu je jen 18 000 kg). Posádka na lodi je relativně malá, jen 6 lidí. To znamená, že ušetříme na hmotnosti posádky, na hmotnosti vybavení posádky a jídla, ale také na celkové hmotnosti takeláže. Myslím, že jde o správnou kombinaci. Zvláště podíváme-li se zpět za naším neúspěšným pokusem. S delším stěžněm bychom nedopadli lépe. Myslím, že šlo o správnou volbu, která se osvědčila i navzdory tomu, že jsme rekord nepřekonali. Dojeli jsme za 47 dnů a to je jen kousek za rekordem Loicka Peyrona. Mimochodem Peyron je náš soused v Trinite sur Mer. Loick se připravuje na Transat, my na Jules Verne Trophy.
Připravujete nějaké novinky, díky kterým by byl IDEC Sport ještě rychlejší?
Stále se snažíme ušetřit hmotnost a optimalizovat sail plan. Se stejným stěžněm se nám podaří zvýšit plochu hlavní plachty i plachet předních. Především jde o velký genaker. Snažíme se, aby loď nebyla ani s kratším stěžněm handicapována ve slabším větru.
V kterých částech plavby kolem světa máte šanci ušetřit čas?
Nejprve je jasné, že u mysu Horn jsme při našem neúspěšném pokusu byli ve stejnou dobu, jako Peyron při rekordním pokusu, ale pak nás srazila na kolena plavba na sever Atlantikem. Předtím jsme si vedli dobře. Rychlý sprint na rovník, rekordní plavba přes Indický oceán, to byly vynikající momenty. Na druhou stranu je jasné, že by to mohlo být lepší v jižním Atlantiku mezi rovníkem a mysem Dobré naděje. No a Pacifik. To byl klacek hozený pod nohy. Ani stopa po klasických podmínkách, ani stopa po silném západním větru. Dokonce jsme museli bojovat daleko na jihu i s tlakovou výší. Za klasických podmínek bychom měli u mysu Horn na rekord pěkný náskok.
Váš cíl?
Je stále stejný. Alespoň o hodinu zlepšit stávající rekord 45 dnů, 13 hodin a 42 minut, který drží Loick Peyron. Není důvod chtít víc. A není to ani reálné. Pokud by měl někdo pochyby o tom, že je tento rekord těžké překonat, stačí si vzpomenout, že už se o něj pokoušely dvě lodě. Ale to je také to, co zvyšuje jeho přitažlivost.
Půjde již o vaši pátou plavbu kolem světa. Tentokrát s posádkou. Kde hledáte stále znovu motivaci k dalším soubojům s oceánem?
Nikdy to není stejné. Stále je zde prvek dobrodružství a za druhé je tu cíl, který není snadné dosáhnout. To jsou nejméně dva důvody, proč do toho jít znovu. A samozřejmě je to nedokončená práce…
Máte 7 měsíců do startu. Co bude do té doby IDEC Sport dělat?
Pojedeme do Douarnenez na Guyader Grand Prix. To je taková rychlostní show. Potom v květnu vyrazíme do Středomoří, kde máme připraveno PR pro IDEC. Pokud počasí dovolí a bude čas, pokusím se o překonání rekordu na 24 hodin. Hlavní je ale příprava na Jules Verne Trophy. Tentokrát na ni máme více času, nebude tedy tak hektická.
Více informací najdete zde.
3075
Související články
Maxitrimaran na křídlech
Maxitrimaran na křídlech
Dokáže rekordní trimaran IDEC Sport stačit nové generaci nejrychlejších trimaranů vybavených foily? Aby se jeho šance zvýšily, rozhodl se skipper Francis Joyon pro instalaci nosných křídel.
Frajer
Frajer
Příští rok se na start Route du Rhum postaví Francis Joyon. Ve dvaašedesáti letech pojede závod přes Atlantik sám na 31,5 m dlouhém trimaranu IDEC Sport.
Závod parníku s plachetnicí
Závod parníku s plachetnicí
Laik by si myslel, že pasažérská loď se 157 000 HP v podpalubí, musí být na druhém břehu Atlantiku dříve, než plachetnice. Jachtař ale ví, že tomu tak nemusí být.