Další nákladní loď s rotorovými plachtami
Technologie rotorových plachet dál proniká do sektoru nákladní lodní dopravy. Pro rejdaře je na nich atraktivní jak úspora paliva, tak možnost prezentovat se jako klimaticky zodpovědná společnost.
Nejčerstvějším přírůstkem je ohlášená smlouva o dodávce rotorových plachet finské společnosti Norsepower na loď MV Delphine pro logistickou firmu CLdN. Plachty, ve skutečnosti válce připomínající komíny, budou vysoké 35 metrů s průměrem 5 metrů. Instalace se má uskutečnit do konce letošního roku.
MV Delphine byla postavena v roce 2018 a má přepravní plochu 8000 metrů. Je určena pro přepravu automobilů. Po osazení rotorovými plachtami bude operovat mezi Velkou Británií, Irskem a evropskými břehy.
Zdroj Marine Traffic
MV Delphine
Technologie využívající principu Flettnerova rotoru má výhodu, že válce se "spustí" automaticky, jakmile dosáhne vítr určité síly. Na válcích dochází k takzvanému Magnusově efektu, kdy proudění vzduchu kolem válce je na jedné jeho straně rychlejší než na druhé, čímž vzniká vztlak kolmý na směr větru a ten pohání loď. Rotor je pojmenován po Antonu Flettnerovi, který jej před sto lety použil na lodi Buckau.
Norsepower již za sebou má několik úspěšných instalací rotorových plachet. Jednou z nich byla nákladní loď SC Connector v loňském roce. Technologii využívají rovněž trajekty Estraden (162 metrů) a Viking Grace a také tanker Maersk Pelican. U posledně jmenovaného plavidla byly rotory nainstalovány v srpnu 2018. V ročním testovacím provozu do 1. září 2019 pomohly snížit spotřebu paliva o 8,2 procenta, což odpovídá úspoře emisí v objemu 1400 tun CO2.
1662
Související články
Evropa, Čína a USA mohou samy srazit emise z lodní dopravy o 84 procent
Evropa, Čína a USA mohou samy srazit emise z lodní dopravy o 84 procent
Závazky k omezení emisí produkovaných lodní dopravou, které přijala Mezinárodní námořní organizace (IMO), jsou podle mnohých málo ambiciózní a je z nich patrná snaha řešení spíše odkládat. Zhruba 84 procent lodní dopravy prochází přístavy v Evropě, Číně a Spojených státech. Pokud by tyto země nastavily přísná emisní pravidla pro připlouvající lodě, odvedly by za pár let práci, na kterou si IMO vyhradila celá desetiletí. Tvrdí to nová zpráva Evropské federace pro dopravu a životní prostředí (T&E).
Na vzduchovém polštáři…
Na vzduchovém polštáři…
Honba se úsporami paliva a škodlivých emisí se nevyhýbá ani největšímu provozovateli turistických lodí Carnival Corporation. Další část flotily opatří vzduchovým polštářem na spodku trupu.
NASA: Příznivý vliv omezení síry v palivu je vidět i z vesmíru
NASA: Příznivý vliv omezení síry v palivu je vidět i z vesmíru
Nová zpráva NASA tvrdí, že stanovení nízkých limitů pro obsah síry v lodním palivu má patrný efekt. Celosvětová norma, kterou zavedla Mezinárodní námořní organizace v roce 2020, snížila tvorbu a viditelnost „umělých mraků“ vznikajících za loděmi plavícími se přes oceány na rekordně nízkou úroveň.