Search
× Search
Co vše je možné dokázat
Daniel Vodička
/ Kategorie: Vende Globe

Co vše je možné dokázat

Louis Burton skončil ve Vendée Globe na 3. místě. Do cíle doplul o půlnoci ze středy na čtvrtek a na palubě již neměl ani kapku pitné vody. Už měsíc mu nefungoval odsolovač. Co vše je třeba ve Vendée Globe překonat?

Vendée Globe je velmi dlouhý závod. Příliš dlouhý na to, aby vydržela technika bez potíží od startu až do cíle. To je jeden z největších problémů na tomto závodě. Technika musí vydržet!

Nikdy nevydrží docela. Pak přichází na řadu skipperova šikovnost, improvizace, schopnost týmu najít řešení, touha dokončit závod a v neposlední řadě i víra, že i nemožné věci jsou v lidských silách.  Všichni v cíli Vendée Globe se mohou pyšnit výše uvedenými vlastnostmi. Mezi výjimečné ale patří Louis Burton.

Bez jídla a bez pití

Závod byl delší, než se předpokládalo a do toho se na palubě Bureau Vallee 2 přidaly technické problémy s odsolovačem. Při Vendée Globe jachta neveze zásoby vody na celý závod. Jachty jsou vybaveny odsolovači, které vyrábějí pitnou vodu z vody mořské. Zásoby vody jsou tedy téměř neomezené…

Pokud pracuje odsolovač. A máte na lodi dostatek elektřiny… Dvě drobnosti.

Burtonovi nefungoval odsolovač již měsíc před cílem. A i kdyby fungoval… Neměl elektrickou energii.

Louis Burton dojížděl do cíle po půlnoci 28. ledna. Poslední hlt vody vypil ve čtyři odpoledne. Jednalo se o v rovníkových bouřkách nasbíranou dešťovku… A s jídlem na tom nebyl lépe.  

Bez vody není možné žít, to je jasné. Ale navíc není možné bez ní na lodi IMOCA ani jíst, protože Burton používal převážně freeze dried stravu, kterou je nutné zalévat vodou. I když to není stejné, je možné to přirovnat k instantní polévce. Jídlo to je, ale bez vody jen obtížně poživatelné.

Posledních 14 dnů navíc nebyl schopen si ani nic ohřívat. Ohřát si vodu na pití, na jídlo. Posledních 14 dnů, 14 dnů ledově chladného severního Atlantiku.

Autopilot

Image
Vyčerpání bylo znát ve tváři i na tiskové konferenci.
„U mysu Dobré naděje, tedy v místech, kde se potopila jachta PRB, jsem se dotahoval na čelo závodu. Měl jsem tam plno plachet a letěl jsem ve 30 uzlech větru. Loď má záložního autopilota, ale ten je zapojen do stejné sítě, jako hlavní. Když přestane pracovat síť, končí i náhradní autopilot. To mi způsobilo mnohé škody na stěžni a na plachtách, které jsem musel řešit i tehdy, když už autopilot znovu pracoval.“ Potíže s autopilotem pak řešil Burton několik dnů, než se mu podařilo vše uvést do provozuschopného stavu. Potíže s plachtami a stěžněm řešil ještě mnohem déle.

Zadostiučinění

„Je neuvěřitelné, že jsem tady. Několikrát jsem si myslel, že odstoupím. Dokázal jsem pokračovat jen díky povzbuzování od ženy, od rodiny, od partnerů. Nakonec je tento zážitek o to silnější, že jsem dokázal všechny tyto problémy překonat.“

Macquarie Island

„Když jsem připlouval kvůli opravám na Macquearie Island, měl jsem pocit, jako na konci světa. Myslel jsem si, že se mi nepodaří loď opravit, abych mohl pokračovat. Proto jsem přemýšlel o tom, že se vydám na břeh, abych se dotknul země. Té zvláštní skály na konci světa, která je skrytá v nízkém příkrovu mraků. Strávil jsem 15 hodin na stěžni. Dvakrát jsem tam vylezl, ale po první halze plachta spadla znovu. Chtěl jsem vzdát, ale tým mě přesvědčil, abych tam vylezl ještě jednou a vyměnil výtah. Byl jsem potom tak unaven, že jsem neslyšel alarm a zajel jsem do Ice Exclusion Zone. Stálo mě to 2 hodiny trestu.“

Rovníkové tišiny

Image
„V tišinách jsem měl potíže. Foukalo více než mělo a v noci mi znovu praskl výtah hlavní plachty. Pět hodin jsem s tím bojoval, abych mohl vytáhnout hlavní plachtu na první ref nouzově na výtahu kosatky J1. Další dvě hodiny jsem ztratil, když jsem vše dokončoval. Proto také byly všechny moje manévry velmi pomalé. Snažil jsem se dělat co nejméně manévrů. Plánoval jsem podle toho trasu. Dokonce jsem musel kýl na bok pumpovat ručně. Důvodem byl požár na elektrice v tišinách. Po něm se mi podařilo část elektriky dát do pořádku, ale měl jsem energie jen na autopilota, nic víc.“

 Se všemi těmito problémy dokázal Louis Burton doplout do cíle na druhém místě. Po započtení nápravy za záchranu Kevina Escoffiera pro Yannicka Bestavena skončil na 3. místě.

3046
Na horu