Co ve tmě způsobí silná baterka
Připlouváme v noci do zátoky, viditelnost nestojí za nic, a my mžouráme očima do tmy. Přitom máme na palubě silnou baterku. Proč s jejím použitím váhat?
Při noční plavbě bychom měli mít na palubě na minimum stažené osvětlení všech navigačních přístrojů, v podpalubí by měla být všechna světla zhasnutá. Jen tak zajistíme, že si naše oči na tmu zvyknou a získáme potřebné noční vidění. Plné rozvinutí nočního vidění trvá cca 15 – 20 minut. Pak jsme schopni se ve tmě dobře orientovat, vidět i věci, které bychom bez zvyku na tmu nezahlédli.
K destrukci nočního vidění však stačí okamžik. Člen posádky v podpalubí rozsvítí v kuchyni, nebo si na hlavě zapne čelovku a posvítí kormidelníkovi do očí. Chvilka světla v očích a noční vidění je pryč. Na další čtvrthodinu.
Připlouvám do tmavé zátoky. Mžouráme do tmy a váháme, jestli by nepomohla silná svítilna. Rozsvítit, nerozsvítit? V té chvíli je třeba se zamyslet. Jakmile rozsvítíme světlo, už ho nebudeme moci zhasnout. Protože bychom nic neviděli. Také vidíme jen ve směru, kam svítíme. Pokud například si bude kormidelník svítit bokem, kotevník na přídi neuvidí vpředu nic. Navíc musíme být dostatečně blízko na to, aby baterka osvítila to, co hledáme (loď, břeh, bóji…). V opačném případě je vidět jen kužel světla a nic víc.
Po rozsvícení světla již bude třeba zbytek např. zakotvení dělat s rozsvícenými světly. S reflektorem, světlem na palubě, případně čelovkou. Po zhasnutí bychom nic neviděli. S tím je třeba počítat a toto zvažovat.
Dále je ve hře také rušení ostatních na kotvišti. Sedí-li posádka zakotvené jachty v kokpitu, nepotěší ji kužel jasného světla z reflektoru šátrající po hladině a lodích. Ani kokpitový spáč nemá radost, když ho budí kvalitní dálkové světlo. A co teprve amatérský astronom, který trpělivě čekal, až zajde měsíc, aby mohl sledovat vzdálené galaxie.
Silný reflektor na palubě může v některých situacích pomoci, ale v mnoha jiných může být na škodu. Jeho použití je třeba pečlivě zvažovat. Zapnout ho můžete kdykoli. Když ho pak ale vypnete, budete slepí. Je to jak s Blanickými rytíři. Když bude nejhůř, zapojí se. Zatím se to ale vždy vyřešilo i bez nich.
Chybí-li vám jistota při noční plavbě, připravujeme na říjen třídenní kurz noční plavby a bezpečného kotvení.
2328
Související články
Jak velká vlna může překlopit jachtu?
Jak velká vlna může překlopit jachtu?
Laici často přicházejí s nejistou otázkou: „Opravdu se jachta nemůže překlopit?“ Odpověď zní: „Může, ale stěžněm dolů ji nepřeklopí vítr, ale vlna.“ Jak velká musí být vlna, aby to dokázala?
Nábožná chasa Čes. Yacht Klubu
Nábožná chasa Čes. Yacht Klubu
Již dlouhá léta pracuje kolektiv autorů Lodních novin na přelomové vědecké práci Vliv katolické věrouky na česká jachting. Se střídavými neúspěchy. Až nyní se podařilo kolegyni I.V. objevit v archívech bývalé Státní bezpečnosti materiál zásadní důležitosti pro naše výzkumy.
Nebezpečná halza? Co dělat?
Nebezpečná halza? Co dělat?
Halza může být nebezpečná. Když ji nezvládneme. Mnozí méně zkušení jachtaři se jí bojí. Mnozí nezkušení na druhou stranu žádné obavy nemají.