Co se stane s marínou v Zadaru
Marína Tankerkomerc v Zadaru je jachtařský významná nejméně ve dvou směrech. Je to k ČR nejbližší marína v Dalmácii a je to marína, ve které je asi nejméně místa z celého Chorvatska, nebo možná i na celém Jadranu. Nyní to vypadá v maríně na změny.
Většina z těch, kteří někdy vyplouvali ze zadarské maríny, si jistě po prvním pohledu na místa na konci zátoky řekla: „Jak odtud ty jachty vyndávají? Jeřábem?“ Jediná otázka s jednoslovnou odpovědí asi nejlépe vyjadřuje, jak to v maríně v centru Zadaru vypadá. Místa mezi jachtami je málo. To je slabé. Je velmi málo! Vlastně tam skoro žádné místo není.
Je to pravda jen zčásti. Marína je místem, ze kterého vyplouváme při kurzech přístavních manévrů. A zvládnout se to dá. Zvládnou to po třech dnech kurzu i účastníci školení.
To je ale odbočka, která není v tuto chvíli důležitá. Marínu provozujespolečnost Tankerkomerce. Ta vedla dlouhá léta se státem při na téma, kdo je majitelem maríny. Společnost Tankerkomerce trvala na tom, že je majitelem přístavu. Stát nesouhlasil. Spor se na různých soudních úrovních táhl několik mnoho let. Nyní je spor u konce.
Tankerkomerce na svoji obranu uváděla, že marína musí být její, protože už ji má dlouho. Stát argumentoval, že nikdo nedostává od státu maríny darem jen proto, že je provozuje dlouho, bývá jen udělena koncese na 50 let. Soud se přiklonil na stranu státu. Vydržení maríny mu přišlo asi stejně absurdní, jako vám.
Nyní tedy bude Marína Zadar vrácena státu, Tankerkomerce je ze hry. Znamená to, že do zatuchlých vod nejtěsnější maríny v Chorvatsku zavane čerstvý vítr. Jestli to bude plus, nebo minus, se teprve uvidí.
2317
Související články
Kde se schovat před bórou
Kde se schovat před bórou
Fouká silná bóra, pohybujete se na úrovni Zadaru a přemýšlíte, kam se schovat. Do maríny ve městě, kde to bývá klidné, se vám nechce a hledáte spíše nějaký klidný ostrovní přístav. Kam se vydat?
A mariňaci nebudou mit co žrat
A mariňaci nebudou mit co žrat
I do jachtařských marín nezadržitelně vstupuje digitalizace. Proces, na jehož konci má být samoobslužný provoz přístavů bez nutnosti zaměstnávat personál. Alespoň síť přístavů D-Marin, která provozuje 16 marín v šesti středomořských zemích, se takovou cestou vydává. Aktuálně představila novinku, které říká „chytrý sloupek“.
Drony zajistí přepravu z Ugljanu do Zadaru
Drony zajistí přepravu z Ugljanu do Zadaru
Nebe nad Zadarským kanálem budou křižovat drony. Preko – Zadar dronem za 15 minut. Za rok se předpokládá až 4000 přeletů. Bude to něco na způsob poštovních holubů.