Co se stalo na Bastide Otio?
Bastide Otio se potápí. Loď Kito de Pavanta se nachází uprostřed Indického oceánu, 1500 mil od Afriky. Srazila se s UFO a kýl lodi se pravděpodobně každou chvíli ulomí.
Kito de Pavant oznámil svému týmu dnes v 0800 vážnou nehodu. Jachta vrazila do neidentifikovaného plovoucího předmětu. Plula rychlostí 16 uzlů, nahoře byla hlavní plachta se dvěma refy. Kolize loď na místě zastavila a do trupu začala pronikat voda.
Kito de Pavant: „Narazil jsem kýlem do něčeho tvrdého. Byla to silná rána a loď se zastavila. Zadní ložiska naklápěcího kýlu jsou utržena, kýl visí pod lodí jen na hydraulickém naklápěcím rameni. A to má tendenci prorvat se trupem ven. Kýlkasna je zničena a do lodi proniká velké množství vody. Naštěěstí je průnik vody zatím omezen na oblast motorového prostoru. Vítr vane nyní rychlostí 40 uzlů a výška vln je 5 – 6 metrů. Loď stojí. Stáhl jsem plachty, aby se tolik nenakláněla. Pro tuto chvíli je situace stabilizována. Mám u sebe survival kit. Někdo musí přijet a vzít mě na palubu. Pokouším se kontaktovat francouzskou vědeckou loď Marion Dufresne.“
Nejbližší závodník, který by mohl připlout Kitovi na pomoc, je Louis Burton. Je vzdálen 600 mil. Marion Dufresne plula dnes dopoledne 110 mil daleko a kapitán odhadoval, že může být na místě do 10 hodin.
Kitovi není dáno Vendée dokončit. Odstoupit musel i v minulých dvou ročnících. Doufejme, že se nyní alespoň dostane ve zdraví na palubu Marion Dufresne.
Kito je v ohrožení života. Je třeba si uvědomit, že nepluje na Jadranu mezi ostrovy, ale v divokém Jižním oceánu.
5340
Související články
Jak daleko je pomoc, když ji potřebujeme?
Jak daleko je pomoc, když ji potřebujeme?
Situace je vážná, nebo dokonce kritická. Vítr zvedá vlny i v zátoce, s jachtou smýká z boku na bok, břeh se nebezpečně blíží. Na lodi panika, není jiné řešení než zavolat o pomoc. Je pomoc na dosah?
Zrušení nepotřebné záchranné akce ušetří miliony
Zrušení nepotřebné záchranné akce ušetří miliony
Jachta se ocitne ve špatném počasí a méně zkušený kapitán ztratí orientaci. V těžké povětrnostní situaci dostane strach a spustí nouzové volání. O něco později zahlédne světla majáku, vpluje do přístavu a v bezpečí usne vyčerpáním. Mezitím ale probíhá jím iniciovaná záchranná akce, jejíž náklady mohou jít do milionů. Takových případů není málo.
Zranitelné kormidlo
Zranitelné kormidlo
Víte, proč bylo v posledních 30 letech na oceánu opuštěno nejvíce jachet? Stěžeň? Kýl? Elektřina? Motor? Ne, ne, ne! Nejčastější bylo poškozeno kormidlo.