Co refovat dříve? Hlavní plachtu? Kosatku?
Na většině dnešních jachet jsou k dispozici jen dvě plachty. Gena a hlavní plachta. Výměna plachet je vyloučena a je nutné pracovat s tím, co je. K ideálu to má daleko, ale i tak je možné dosáhnout lepších a horších výsledků.
Ideální je, mít k dispozici různé geny a kosatky a měnit je podle aktuálních podmínek. Takové plachty mají vždy ideální tvar, správný profil. Pokud taková možnost není, musíme si vystačit s rolovací genou a hlavní plachtou.
Je nějaký rozdíl mezi tím, jestli dříve zmenším hlavní plachtu nebo genu?
Rozdíl je velmi výrazný a to především na stoupačce. Správně vytrimovaná gena nám určuje, jak vysoko budeme stoupat proti větru.
Plachta není plochým kusem dakronu ve 2D. Jde o 3D profil a jako k takovému se k ní musíme chovat. Zkuste navinout 3D profil na kus tyče (v našem případě rolfok). Co se stane? Zatímco okraje budou správně napnuté, uprostřed se bude hromadit volná tkanina ze středu plachty. Vznikne tam ošklivý pytel, který má k ideálnímu tvaru plachty velmi daleko. Takto zarolovaná plachta s pytlem u předního lemu neumožňuje plout ostře proti větru a navíc je profil plachty hluboký a proto naklání loď více, než by odpovídalo velikosti plachty.
Recept je tedy jasný. Nejprve refujeme hlavní plachtu. Genu vezeme plnou tak dlouho, jak to je možné. Takto budeme mnohem lépe stoupat proti větru, jachta bude lépe řiditelná, lépe vyvážená.
Bude-li gena příliš veliká, můžeme si pomoci tím, že posuneme otěžový vozík geny více dozadu a tím genu otevřeme v její vrchní části, vypustíme část větru a uvezeme ji celou déle.
Tato rada obecně platí. Ve stále sílícím větru ale nesmíte zapomenout, že vaše gena má určité pevnostní limity a těm je také třeba trim plachty přizpůsobit.
Foto Pavel Nesvadba
17357
Související články
Jak vytáhnout hlavasku na bočák
Jak vytáhnout hlavasku na bočák
Často se stane, že po vyplutí vytáhnete nejprve genu a teprve později taháte hlavní plachtu. Jak to udělat, abyste nemuseli genu při vytahování klasické hlavní plachty zarolovat?
Návětrná nebo závětrná?
Návětrná nebo závětrná?
Víte, co znamená, že je loď návětrná, nebo naopak závětrná? Co se děje, když v sílícím větru ztrácíme kontrolu a jak lépe docílit vyváženosti plachet? Pro správnou odpověď trochou teorie, kterou použijete v praxi.
Proč vozit v kokpitu pořádný nůž
Proč vozit v kokpitu pořádný nůž
Jak vám pořádný nůž v kokpitu může zachránit dovolenou? Na co takový nůž použít a kde ho mít umístěný. Závodní jachtaři na tyto otázky znají odpovědi, turističtí jachtaři už méně.