Co refovat dříve? Hlavní plachtu? Kosatku?
Na většině dnešních jachet jsou k dispozici jen dvě plachty. Gena a hlavní plachta. Výměna plachet je vyloučena a je nutné pracovat s tím, co je. K ideálu to má daleko, ale i tak je možné dosáhnout lepších a horších výsledků.
Ideální je, mít k dispozici různé geny a kosatky a měnit je podle aktuálních podmínek. Takové plachty mají vždy ideální tvar, správný profil. Pokud taková možnost není, musíme si vystačit s rolovací genou a hlavní plachtou.
Je nějaký rozdíl mezi tím, jestli dříve zmenším hlavní plachtu nebo genu?
Rozdíl je velmi výrazný a to především na stoupačce. Správně vytrimovaná gena nám určuje, jak vysoko budeme stoupat proti větru.
Plachta není plochým kusem dakronu ve 2D. Jde o 3D profil a jako k takovému se k ní musíme chovat. Zkuste navinout 3D profil na kus tyče (v našem případě rolfok). Co se stane? Zatímco okraje budou správně napnuté, uprostřed se bude hromadit volná tkanina ze středu plachty. Vznikne tam ošklivý pytel, který má k ideálnímu tvaru plachty velmi daleko. Takto zarolovaná plachta s pytlem u předního lemu neumožňuje plout ostře proti větru a navíc je profil plachty hluboký a proto naklání loď více, než by odpovídalo velikosti plachty.
Recept je tedy jasný. Nejprve refujeme hlavní plachtu. Genu vezeme plnou tak dlouho, jak to je možné. Takto budeme mnohem lépe stoupat proti větru, jachta bude lépe řiditelná, lépe vyvážená.
Bude-li gena příliš veliká, můžeme si pomoci tím, že posuneme otěžový vozík geny více dozadu a tím genu otevřeme v její vrchní části, vypustíme část větru a uvezeme ji celou déle.
Tato rada obecně platí. Ve stále sílícím větru ale nesmíte zapomenout, že vaše gena má určité pevnostní limity a těm je také třeba trim plachty přizpůsobit.
Foto Pavel Nesvadba
17281
Související články
Jachta se stáčí proti větru, kormidlo nezabírá…
Jachta se stáčí proti větru, kormidlo nezabírá…
Je to situace, do které se pravděpodobně dostal každý z vás. Přišel poryv, jachta se naklonila a začala sama ostřit proti větru. Kormidelník se ji snaží vší silou vrátit na kurz, ale neúspěšně. V Nyní je loď proti větru a plachty zuřivě flatrují.
Proč používat otěžový vozík na hlavní plachtě
Proč používat otěžový vozík na hlavní plachtě
Otěžový vozík na hlavní plachtě je velmi užitečná věc, která s trimem výrazně pomůže. Přitom je většinou zatuhlý a zbytečný, pokud vůbec je.
Chcete plout rychle ve slabém větru?
Chcete plout rychle ve slabém větru?
Vítr slábne, motor startovat nechcete. Jak udržet rychlost? Jak vymáčknout z minima maximum? Umíte vytrimovat loď do slabého větru?