Co nás zaujalo v Düsseldorfu 3
Jachta, která nás na veletrhu zaujala nejvíce, se jmenuje Bente 39. Proč nejvíce? Protože jde o svěží vítr, o něco nového, o zakomponování prvků známých ze závodních lodí do jachty dostupné veřejnosti.
Většina jachet, na které na veletrhu narazíte, se více či méně podobá. Výrobci volí vyšlapané chodníky. Je i pravdou, že nové cestičky byly často slepé. Druhou stranou mince je, že bez odvahy v hledání nových cest se vývoj nikam neposune.
Designér Alexander Vrolijk je tím pravým mužem pro boření stereotypů. Kdo jiný by měl mít dostatek znalostí pro inovativní řešení než osvědčený designér s praxí ve světě závodního jachtingu.
Inspirací pro Bente je vývoj ve světě závodních jachet IMOCA, na kterých se jezdí Vendée Globe a pojede se na nich i příští ročník Ocean Race.
Bente 39 se jim velmi podobá. Příď je široká, s dvojitým zalomením, její tvar připomíná jachtu Figaro 3. Nastavena je dlouhým a elegantním čelenem. Následuje rovná paluba až k netradiční prosklené nástavbě, která slouží zároveň jako sprayhood. Tato nástavba je hlavním poznávacím znakem Bente.
Zajímavostí na palubě jsou prvky běžné na závodních jachtách. Jde o textilní stopery na lana, 3D trimovaní předních plachet, moderní rolfoky, možnost využití staysail, square top hlavní plachta...
Interiér jachty je netradičně čistě bílý a velmi strohý. To je cena, kterou je třeba zaplatit za nízkou hmotnost. Od navigačního stolku je vidět před příď a počítá se i s vedením jachty odtud prostřednictvím autopilota. Nevýhodou je, že za stolek se hůře leze. Objemnější postavy se mohou dostat za stolek, ale už nikdy nevylezou.
Skla na nástavbě jsou pokryta fólií, která zamezuje průniku infračerveného záření. Není tedy třeba se obávat skleníku uvnitř. Mimo prostor nástavby je stojná výška uvnitř menší než 180 cm. To je ale jen otázka zvyku. Zadní kajuta zasahuje pod kokpit a ohromné lůžko je orientováno napříč. Část lůžka pod kokpitem není příliš vysoká.
Toaleta na druhém boku je rozměrná a jasně ukazuje hlavní výhodu dvojkajutového uspořádání.
Jachta je vyráběna na zakázku a v nabídce jsou 3 verze. Základní verze stojí 166 000 EUR bez DPH, Family Cruiser 207 000 EUR a verze Ocean Challenger s karbonovým stěžněm, ponorem 2,55 m a odlehčeným interiérem vyjde na téměř 346 000 EUR bez DPH.
Více najdete zde.
4554
Související články
Jak nerozlámat loď při Vendée Globe
Jak nerozlámat loď při Vendée Globe
Chcete-li zvítězit, musíte mít nohu na plynové páce. Musíte dostat z lodě maximum možného. Maximum, ale nikoli více. Když to přeženete, rozlámete loď a nedojedete. Jak se hledá hranice mezi dost a příliš?
Vynikající film na dnešní večer
Vynikající film na dnešní večer
Chcete mít představu, jaké to je na závodní foilovací jachtě v Jižním oceánu? Toto vynikající video je z paluby jachty IMOCA Biotherm během etapy Jižním oceánem a kolem mysu Horn při závodu The Ocean Race (Whitbread, Volvo Ocean Race). Jak se žije na palubě, jaký je to šejkr, jak se řeší problémy, jak se vybírá voda z podpalubí atd.
Jak foil zvyšuje stabilitu jachty
Jak foil zvyšuje stabilitu jachty
V našem světě jachtařů narozených v minulém tisíciletí byl vždy pro stabilitu jachty určující kýl. A mohla mu pomoci posádka vyhnaná na živlům vystavený návětrný bok. Dnes mnohé z toho, a někdy i vše, přebírají foily. Jak zvyšuje foil stabilitu, a tedy i výkon jachty?