Co máte udělat v poryvu?
Zaslechl jsem názor, že v poryvu je třeba vyostřit. Aby se vylil vítr z plachet. Je to špatné řešení. V poryvu je třeba udělat něco úplně jiného.
Proč nevyostřovat?
V první řadě to není třeba dělat, protože loď to udělá za nás.
Dále to není dobré dělat proto, že rychlost větru působícího na loď se ještě zvýší, protože k rychlosti větru musíme připočítat i rychlost lodi, která proti němu pluje.
Plachty začnou flatrovat. Vítr je silný a plachty flatrují. To je vystavuje velkému namáhání. Pokud jsme jim nic neudělali do té doby, může se nám to povést nyní. Navíc mohou ublížit nám a takeláži.
A nakonec, co budeme dělat pak? Po vyostření? Loď se po zastavila, je neovladatelná a vítr s ní mlátí. Nepříjemná situace.
Co dělat?
Plujeme určitým kurzem a v tomto kurzu chceme pokračovat i nadále. Přichází poryv, vidíme ho na hladině. Je jasné, že bude mít tendenci loď naklonit a stočit proti větru. Proto se připravíme na to, že se budeme snažit kurz stále držet tím, že kormidlem budeme odpadat. Má-li loď stále snahu nekontrolovaně ostřit, povolíme hlavní plachtu. Nejlépe na otěžovém vozíku, pokud to nejde tak na otěži. To by mělo stačit pro to, abyste ji dostali pod kontrolu.
Příliš silný poryv?
Pokud je poryv příliš silný, vítr bude silný i nadále a bude třeba refovat, povolíme plachty a odpadneme. Rychlost větru působícího na loď se zmenší, jachta se stabilizuje a my získáme čas na přípravu refování.
12317
Související články
Když na kormidle není nic cítit
Když na kormidle není nic cítit
Sedíte u kormidla, snažíte se držet kurz, ale kormidlo je takové nijaké. Nic není cítit, není se do čeho opřít. Co s tím?
Proč napínat zadní stěh
Proč napínat zadní stěh
Na jachtách typu cruiser/racer je dopínání zadního stěhu běžné. Tuto možnost ale najdeme i na některých lodích čistě turistických. Proč napínat zadní stěh a kdy?
Plachty povolit, nebo přitáhnout?
Plachty povolit, nebo přitáhnout?
Chcete ostře stoupat. Plachty je třeba přitáhnout na maximum. Nebo ne? Není někdy lepší je trochu povolit?