Co máte udělat v poryvu?
Zaslechl jsem názor, že v poryvu je třeba vyostřit. Aby se vylil vítr z plachet. Je to špatné řešení. V poryvu je třeba udělat něco úplně jiného.
Proč nevyostřovat?
V první řadě to není třeba dělat, protože loď to udělá za nás.
Dále to není dobré dělat proto, že rychlost větru působícího na loď se ještě zvýší, protože k rychlosti větru musíme připočítat i rychlost lodi, která proti němu pluje.
Plachty začnou flatrovat. Vítr je silný a plachty flatrují. To je vystavuje velkému namáhání. Pokud jsme jim nic neudělali do té doby, může se nám to povést nyní. Navíc mohou ublížit nám a takeláži.
A nakonec, co budeme dělat pak? Po vyostření? Loď se po zastavila, je neovladatelná a vítr s ní mlátí. Nepříjemná situace.
Co dělat?
Plujeme určitým kurzem a v tomto kurzu chceme pokračovat i nadále. Přichází poryv, vidíme ho na hladině. Je jasné, že bude mít tendenci loď naklonit a stočit proti větru. Proto se připravíme na to, že se budeme snažit kurz stále držet tím, že kormidlem budeme odpadat. Má-li loď stále snahu nekontrolovaně ostřit, povolíme hlavní plachtu. Nejlépe na otěžovém vozíku, pokud to nejde tak na otěži. To by mělo stačit pro to, abyste ji dostali pod kontrolu.
Příliš silný poryv?
Pokud je poryv příliš silný, vítr bude silný i nadále a bude třeba refovat, povolíme plachty a odpadneme. Rychlost větru působícího na loď se zmenší, jachta se stabilizuje a my získáme čas na přípravu refování.
12098
Související články
Příliš velký náklon? Co dělat
Příliš velký náklon? Co dělat
Vítr sílí, náklon jachty se zvyšuje. Již i hrana paluby je pod hladinou. Kormidelník se pere s kormidlem, loď již nechce poslouchat. Co v tu chvíli udělat?
Uchycení výtahu hlavní plachty
Uchycení výtahu hlavní plachty
Pokud se budeme bavit o klasické hlavní plachtě, setkáme se s více způsoby, jakými může být uchycen výtah do hlavy plachty. Podle velikosti plachty nám ze stěžně povede buď jedno lano, které se přímo připevní k hlavě plachty. Nebo bude výtah průběžný, tedy na hlavě plachty bude pouze kladka a výtah půjde dvojitě, aby měl silnější převod a větší sílu při vytahování.
Jak sám ovládat genu z návětrného boku
Jak sám ovládat genu z návětrného boku
Jsem sám v kokpitu, sedím na návětrném boku, letím na bočák a potřeboval bych odtud trimovat genu, nebo asymetrický spinaker. Jak na to, abych pokaždé nemusel k závětrné vinšně?