Co máte udělat v poryvu?
Zaslechl jsem názor, že v poryvu je třeba vyostřit. Aby se vylil vítr z plachet. Je to špatné řešení. V poryvu je třeba udělat něco úplně jiného.
Proč nevyostřovat?
V první řadě to není třeba dělat, protože loď to udělá za nás.
Dále to není dobré dělat proto, že rychlost větru působícího na loď se ještě zvýší, protože k rychlosti větru musíme připočítat i rychlost lodi, která proti němu pluje.
Plachty začnou flatrovat. Vítr je silný a plachty flatrují. To je vystavuje velkému namáhání. Pokud jsme jim nic neudělali do té doby, může se nám to povést nyní. Navíc mohou ublížit nám a takeláži.
A nakonec, co budeme dělat pak? Po vyostření? Loď se po zastavila, je neovladatelná a vítr s ní mlátí. Nepříjemná situace.
Co dělat?
Plujeme určitým kurzem a v tomto kurzu chceme pokračovat i nadále. Přichází poryv, vidíme ho na hladině. Je jasné, že bude mít tendenci loď naklonit a stočit proti větru. Proto se připravíme na to, že se budeme snažit kurz stále držet tím, že kormidlem budeme odpadat. Má-li loď stále snahu nekontrolovaně ostřit, povolíme hlavní plachtu. Nejlépe na otěžovém vozíku, pokud to nejde tak na otěži. To by mělo stačit pro to, abyste ji dostali pod kontrolu.
Příliš silný poryv?
Pokud je poryv příliš silný, vítr bude silný i nadále a bude třeba refovat, povolíme plachty a odpadneme. Rychlost větru působícího na loď se zmenší, jachta se stabilizuje a my získáme čas na přípravu refování.
11936
Související články
Refování jedním lanem
Refování jedním lanem
Je refování hlavní plachty jedním lanem kladem, nebo záporem jachty? Mám si tento systém přát, nebo se mu mám vyhnout?
Nebezpečná halza? Co dělat?
Nebezpečná halza? Co dělat?
Halza může být nebezpečná. Když ji nezvládneme. Mnozí méně zkušení jachtaři se jí bojí. Mnozí nezkušení na druhou stranu žádné obavy nemají.
Vypsali jsme kurzy trimu
Vypsali jsme kurzy trimu
Od 29.3. jsme vypsali 4 termíny kurzů trimu a práce s plachtami. Kurzy povede stejně jako loni výborný závodní jachtař Tomáš Krejza. Pojede se na jachtě Elan E5.