Co je třeba vědět o VHF, díl 3.
Ve třetím dílu seriálu o volání VHF se podíváme na to, jak mají vypadat bezpečnostní, urgentní a tísňové zprávy. Jak komunikovat v tísni, aby druhá strana rozuměla a mohla být ku pomoci.
Při vysílání bezpečnostních, urgentních a tísňových zpráv obecně platí, že se jako první vždy bude volat konkrétní volací znak, tedy SECURITE, PAN-PAN, MAY-DAY. Tím se automaticky pozná, o jak závažné volání se jedná. V návaznosti na volací znak se pak u SECURITE a PAN PAN používá ustálená formule „ALL SHIPS“, označující, že tento typ zprávy je určený všem plavidlům.
Při vysílání BEZPEČNOSTNÍ zprávy bude situace vypadat následovně.
Na kanálu číslo 16 přijde v oficiálním formátu upozornění pro všechny lodě.
SECURITE SECURITE SECURITE
volací znak určující závažnost volání
ALL SHIPS ALL SHIPS ALL SHIPS
komu je volání určené
THIS IS SPLIT RADIO SPLIT RADIO SPLIT RADIO
kdo relaci vysílá
FOR UPCOMING WEATHER FORECAST PLEASE SWITCH ON CHANNELS 06,08,21,22
Informace o kanálech, kde bude předpověď pokračovat, aby se neblokoval nouzový kanál 16.
OUT
Ukončení relace bez očekávání odpovědi
Při vysílání URGENTNÍCH A TÍSŇOVÝCH ZPRÁV je dobré si uvědomit, co všechno bude potřeba ve vysílání zahrnout. Vzhledem k tomu, že je člověk ve velkém stresu a je potřeba sdělit větší množství velmi důležitých věcí, které jsou zásadních pro úspěšnou záchranu, je dobré si vše připravit v klidu, ještě před plavbou. Z osobní zkušenosti doporučuji vytvořit si laminovanou šablonu kompletní MAY DAY zprávy a tu si nalepit vedle vysílačky.
Je také dobré, si před plavbou dohledat v lodních dokumentech jméno lodi a takzvané MMSI (Mobile Maritime Service Identification) spolu s Call Sign. To jsou registrační čísla konkrétní radiostanice, která jsou unikátní a obdrží se pří oficiální registraci. V lodních dokumentech tedy vždy najdete formulář o registrování lodní radiostanice, kde tato čísla najdete. Tato konkrétní čísla si pak lihovkou vždy vepíšete do kartičky vedle vysílačky. Když pak půjde opravdu do tuhého, budete mít připravený skvělý návod, který vás provede správnou formou vysílání nouzové zprávy a nezapomenete na nic důležitého.
Správný obsah těchto nouzových zpráv by měl být následující:
PAN-PAN
- PAN PAN 3X
- ALL STATIONS 3X
- JMÉNO LODI 3X spolu s MMSI a CALL SIGN
- POZICE
- POVAHA TÍSNĚ
- Driftujeme s rozbitým motorem do pásma rozdělené plavby
- POČET LIDÍ NA PALUBĚ
- DOPLŇUJÍCÍ INFORMACE
- Motorová loď, plachetnice, apod…
- OVER
MAY DAY
- MAY DAY 3X
- JMÉNO LODI 3X spolu s MMSI a CALL SIGN
- POZICE
- POVAHA TÍSNĚ
- Potápíme se, požár na palubě…
- ASISTENCE
- Co potřebujeme! Užívá se formule REQUEST IMMEDIATE ASSISTANCE
- POČET LIDÍ NA PALUBĚ
- DOPLŇUJÍCÍ INFORMACE
- Motorová loď, plachetnice, střílíme záchranné prostředky, opouštíme loď do ostrůvku
- OVER
Závěrem jedna rada ohledně diktování pozice. Pokud je to možné, je lepší sdělit geografickou pozici! Např. od majáku XYZ jsme pluli kurzem 190 asi dvě hodiny, nebo jsme u východního pobřeží ostrova XYZ. Je zde menší pravděpodobnost, že uděláte chybu. Když totiž začnete diktovat souřadnice, můžete se ve stresu jednoduše splést, nebo vám bude špatně rozumět a zachránci si mohou poznačit špatnou pozici. I ostatní lodě se mohou mnohem lépe zorientovat a vydat se rychleji na pomoc.
Tabilku se vzorovým voláním najdete ke stažení pod článkem.
10115
Související články
Jak vysoko umístit anténu
Jak vysoko umístit anténu
Na jachtě máme celou řadu antén. A každá chce své. My se podíváme na umístění trojice nejčastěji užívaných, tedy na anténu satelitní navigace, VHF a anténu radaru. Kde má která své místo?
Jak daleko se dovoláte vysílačkou VHF?
Jak daleko se dovoláte vysílačkou VHF?
Vysílačka VHF je součástí každé charterové lodi. Víte, jak daleko se s ní dovoláte? Pokud budete volat o pomoc, jak daleko vás uslyší? To je dobré vědět.
Zrušení nepotřebné záchranné akce ušetří miliony
Zrušení nepotřebné záchranné akce ušetří miliony
Jachta se ocitne ve špatném počasí a méně zkušený kapitán ztratí orientaci. V těžké povětrnostní situaci dostane strach a spustí nouzové volání. O něco později zahlédne světla majáku, vpluje do přístavu a v bezpečí usne vyčerpáním. Mezitím ale probíhá jím iniciovaná záchranná akce, jejíž náklady mohou jít do milionů. Takových případů není málo.