Co je třeba vědět o VHF, 2. díl
V předchozím článku jsme si vysvětlili základní rozdělení nouzových zpráv. Nyní se zaměříme na správnou formu vysílání jednotlivých zpráv a přidáme některé málo známé zajímavosti.
Jak jsme zmínili již v minulém článku, základem je vždy správná volba volacího kanálu. Na moderních VHF stanicích se vedle čísla kanálu na displeji zobrazuje i doplňující informace, která nám říká, na co je konkrétní kanál určen. Nejčastěji tedy budeme využívat tyto kategorie, v závislosti na typu zprávy.
- RUTINNÍ VOLÁNÍ
- Kanály vyhrazené pro komunikaci loď – loď ( ship to ship communication)
- Kanál vyhrazený pro komunikaci s přístavy, který se v dané oblasti dohledá v Pilotovi
- Např. v Chorvatsku je to kanál 17, v Anglii často kanál 80 a 12
- BEZPEČNOSTNÍ, URGENTNÍ A TÍSŇOVÉ VOLÁNÍ
- Nouzový kanál 16 vyhrazený pro tísňové zprávy
Mezinárodně zvolený nouzový kanál je číslo 16. Ten je vyhrazen pouze pro nouzové volání, nesmí tedy být používán pro běžnou komunikaci. Důležitou informací je pak fakt, že tento kanál je neustále nahráván. To se může hodit například při domlouvání odtahu na vodě, kdy má zachránce nárok na odměnu a je dobré si vše domluvit předem. Většina moderních VHF také umožňuje funkci tzv. dual watch. To znamená, že nouzový kanál je neustále monitorován, i když máme naladěný jiný kanál. V případě, že se na kanálu 16 začne vysílat, automaticky se nám vysílačka přeladí.
Při jakémkoliv typu komunikace se vždy dodržují základní pravidla, aby celá komunikace měla určitý řád. Základním pravidlem je, aby vždy první bylo jméno volané stanice, tedy to, kam nebo koho se chcete dovolat. Je to z toho důvodu, aby ostatní posluchači věděli, že toto volání není určené jim.
Správná forma při RUTINNÍM VOLÁNÍ by tedy měla vypadat následovně:
TŘIKRÁT JMÉNO VOLANÉ STANICE
Southampton port control
Southampton port control
Southampton port control
OZNAČENÍ KDO VOLÁ
This is sailing yacht STORM
UKONČENÍ VSTUPNÍ RELACE S OČEKÁVÁNOU ODPOVĚDÍ
OPOVĚD VOLANÉHO BUDE UŽ JEN JEDNOU
Sailing yacht STORM
This is Southampton port control
UKONČENÍ RELACE S OČEKÁVÁNOU ODPOVĚDÍ
PŘI NÁSLEDNÉ KOMUNIKACI SE POUŽÍVÁ JMÉNO STANICE JEN JEDNOU A ROVNOU NÁSLEDUJE HLAVNÍ ZPRÁVA
Southampton port control
This is sailing yacht STORM
I am 10 metres long sailing vessel about half mile of entrance
and I would like permission to enter
UKONČENÍ RELACE S OČEKÁVÁNOU ODPOVĚDÍ
PŘI NÁSLEDNÉ KOMUNIKACI SE POUŽÍVÁ JMÉNO STANICE JEN JEDNOU A NÁSLEDUJE ODPOVĚĎ
Sailing yacht STORM
This is Southampton port control
You can proceed
CELKOVÉ UKONČENÍ RELACE ZE STRANY PORT CONTROL, KTERÉ TAK UKONČUJE SPOJENÍ
PŘI NÁSLEDNÉ KOMUNIKACI SE POUŽÍVÁ JMÉNO STANICE JEN JEDNOU A ROVNOU NÁSLEDUJE UKONČENÍ DRUHÉ STRANY
Southampton port control
This is sailing yacht STORM
Thank you for permission
CELKOVÉ UKONČENÍ RELACE, BEZ OČEKÁVÁNÍ ODPOVĚDI
OUT
Pokud si chcete postup volání vytisknout, najdete ho pod článkem v souborech ke stažení.
10180
Související články
Jak vysoko umístit anténu
Jak vysoko umístit anténu
Na jachtě máme celou řadu antén. A každá chce své. My se podíváme na umístění trojice nejčastěji užívaných, tedy na anténu satelitní navigace, VHF a anténu radaru. Kde má která své místo?
Jak daleko se dovoláte vysílačkou VHF?
Jak daleko se dovoláte vysílačkou VHF?
Vysílačka VHF je součástí každé charterové lodi. Víte, jak daleko se s ní dovoláte? Pokud budete volat o pomoc, jak daleko vás uslyší? To je dobré vědět.
Zrušení nepotřebné záchranné akce ušetří miliony
Zrušení nepotřebné záchranné akce ušetří miliony
Jachta se ocitne ve špatném počasí a méně zkušený kapitán ztratí orientaci. V těžké povětrnostní situaci dostane strach a spustí nouzové volání. O něco později zahlédne světla majáku, vpluje do přístavu a v bezpečí usne vyčerpáním. Mezitím ale probíhá jím iniciovaná záchranná akce, jejíž náklady mohou jít do milionů. Takových případů není málo.