Co dělat ve slabém větru?
Vítr slábne, sotva dokáže napnout plachty a přemýšlíme, co dál. Můžeme nastartovat motor, ale nechceme si nechat rušit příjemný klid na palubě. Pak je třeba, vytáhnout z plachet maximum.
Tak jako je třeba měnit nastavení plachet v silném větru, je to samé nutné učinit i ve větru slabém. Jen tak dokážeme dostat z lodi maximum.
Pokud jsme jeli ostrou stoupačku, mírně odpadneme. Ve slabém větru nemůžeme jet tak ostře, jako za standardních podmínek.
První co provedeme, bude mírné povolení otěží, pokud plujeme na stoupačku. Ve slabém větru není možné stoupat tak ostře, proto je třeba mírně odpadnout a povolit plachty. U geny posuneme otěžové vozíky dopředu, abychom získali profil i ve spodní části plachty.
Máme-li silně dotažený zadní stěh z předešlého silnějšího větru, povolíme ho.
Mírně povolíme dotažené výtahy hlavní plachty i kosatky, na hlavní plachtě povolíme outhaul (drží napnutý spodní lem plachty, vychází vzadu z ráhna). Plachty dostanou hlubší profil a větší výkon.
Nastavíme více twistu (přetočení horní části plachty), zdánlivý vítr na vrcholu stěžně má jiný směr. Na hlavní plachtě toho docílíme povolením kikingu nebo otěže, na geně posunutím otěžového vozíku více dozadu.
Nezapomeneme také na vyvažování. Na rozdíl od silného větru se ve slabém posadíme na závětrný bok, aby se jachta alespoň trochu naklonila a vyduté plachty držely na správném boku.
No a konečně přesuneme posádku blíže ke středu lodi, nebo dokonce k přídi. Dále se vyvarujeme přebíhání po palubě a prudkých změn kurzu. O rychlost, kterou máme, můžeme snadno přijít.
Pamatujte, že při regatě často rozhoduje zrovna to, jestli dokážeme za slabého větru jachtu udržet v pohybu. Ve slabém větru to chce maximum pozornosti od kormidelníka i od trimerů.
9218
Související články
Jachta se stáčí proti větru, kormidlo nezabírá…
Jachta se stáčí proti větru, kormidlo nezabírá…
Je to situace, do které se pravděpodobně dostal každý z vás. Přišel poryv, jachta se naklonila a začala sama ostřit proti větru. Kormidelník se ji snaží vší silou vrátit na kurz, ale neúspěšně. V Nyní je loď proti větru a plachty zuřivě flatrují.
Proč používat otěžový vozík na hlavní plachtě
Proč používat otěžový vozík na hlavní plachtě
Otěžový vozík na hlavní plachtě je velmi užitečná věc, která s trimem výrazně pomůže. Přitom je většinou zatuhlý a zbytečný, pokud vůbec je.
Chcete plout rychle ve slabém větru?
Chcete plout rychle ve slabém větru?
Vítr slábne, motor startovat nechcete. Jak udržet rychlost? Jak vymáčknout z minima maximum? Umíte vytrimovat loď do slabého větru?