Co dělat v sílícím větru?
Vítr sílí, stoupáte proti větru, bojujete se soupeři a nechce se vám refovat. Loď již ale je na hranici ovladatelnosti. Co s tím?
Je několik kroků, které lodi uleví, aniž by bylo třeba refovat. Vyjmenujeme si je jeden po druhém.
1 Dotáhnout outhaul – dotažením hlavní plachty dozadu na ráhně zploštíme profil v její spodní třetině. Snížíme výkon plachty, ale především výrazně snížíme klopnou sílu působící na loď.
2 Dotáhneme výtahy plachet – také toto má vliv na změnu výsledných sil na plachtě. Nejhlubší místo profilu plachty se posune vřed, zbytek plachty je plošší a loď se méně naklání.
3 Dotáhneme zadní stěh – změna mimo jiné pomůže otevřít hlavní plachtu v její horní části a vypustit tak část větru.
4 Posuneme otěžový vozík - u kosatky (geny) posunutím otěžového vozíku dozadu zploštíme dolní část plachty a otevřeme část horní. Plachta má větší twist a v horní části vítr vypouští.
5 Povolíme otěž - u hlavní plachty při volném kikingu mírně povolíme otěž. Docílíme tak většího twistu plachty, která část větru nahoře vypustí.
6 Povolíme hlavní plachtu na vozíku - pokud ani to nestačí, povolíme hlavní plachtu na vozíku. Plachta může i mírně flatrovat. V případě poryvů s ní pracujeme, povolujeme a přitahujeme.
No a samozřejmě je tu ještě jedna důležitá věc. Posádka vyvažuje jako o život. Bez toho to nejede.
10816
Související články
K čemu vám je kiking?
K čemu vám je kiking?
Jedno z lan, která vedou na stopery vedle hlavní lukny, je ovládání kikingu. Víte, k čemu toto lano slouží?
Jak na réčko na Bavarii?
Jak na réčko na Bavarii?
Dvojice otěží s absencí otěžového vozíku je pro Bavarii typická. Mnozí jachtaři při trimování a obratech s touto sestavou chybují a přidělávají si práci. Jak na réčko s dvojicí otěží na Bavarii?
Když nedotáhnu genu, nemohu stoupat
Když nedotáhnu genu, nemohu stoupat
Stoupačka není nejoblíbenější kurz. Často se mu vyhýbáme motorem, protože plout od čerta k ďáblu a přitom se neznatelně posouvat proti větru je únavné. Nemuselo by to být tak hrozné a stačilo by málo.