Co dělat v sílícím větru?
Vítr sílí, stoupáte proti větru, bojujete se soupeři a nechce se vám refovat. Loď již ale je na hranici ovladatelnosti. Co s tím?
Je několik kroků, které lodi uleví, aniž by bylo třeba refovat. Vyjmenujeme si je jeden po druhém.
1 Dotáhnout outhaul – dotažením hlavní plachty dozadu na ráhně zploštíme profil v její spodní třetině. Snížíme výkon plachty, ale především výrazně snížíme klopnou sílu působící na loď.
2 Dotáhneme výtahy plachet – také toto má vliv na změnu výsledných sil na plachtě. Nejhlubší místo profilu plachty se posune vřed, zbytek plachty je plošší a loď se méně naklání.
3 Dotáhneme zadní stěh – změna mimo jiné pomůže otevřít hlavní plachtu v její horní části a vypustit tak část větru.
4 Posuneme otěžový vozík - u kosatky (geny) posunutím otěžového vozíku dozadu zploštíme dolní část plachty a otevřeme část horní. Plachta má větší twist a v horní části vítr vypouští.
5 Povolíme otěž - u hlavní plachty při volném kikingu mírně povolíme otěž. Docílíme tak většího twistu plachty, která část větru nahoře vypustí.
6 Povolíme hlavní plachtu na vozíku - pokud ani to nestačí, povolíme hlavní plachtu na vozíku. Plachta může i mírně flatrovat. V případě poryvů s ní pracujeme, povolujeme a přitahujeme.
No a samozřejmě je tu ještě jedna důležitá věc. Posádka vyvažuje jako o život. Bez toho to nejede.
10880
Související články
Refování jedním lanem
Refování jedním lanem
Je refování hlavní plachty jedním lanem kladem, nebo záporem jachty? Mám si tento systém přát, nebo se mu mám vyhnout?
Nebezpečná halza? Co dělat?
Nebezpečná halza? Co dělat?
Halza může být nebezpečná. Když ji nezvládneme. Mnozí méně zkušení jachtaři se jí bojí. Mnozí nezkušení na druhou stranu žádné obavy nemají.
Vypsali jsme kurzy trimu
Vypsali jsme kurzy trimu
Od 29.3. jsme vypsali 4 termíny kurzů trimu a práce s plachtami. Kurzy povede stejně jako loni výborný závodní jachtař Tomáš Krejza. Pojede se na jachtě Elan E5.