Co dělat v sílícím větru?
Vítr sílí, stoupáte proti větru, bojujete se soupeři a nechce se vám refovat. Loď již ale je na hranici ovladatelnosti. Co s tím?
Je několik kroků, které lodi uleví, aniž by bylo třeba refovat. Vyjmenujeme si je jeden po druhém.
1 Dotáhnout outhaul – dotažením hlavní plachty dozadu na ráhně zploštíme profil v její spodní třetině. Snížíme výkon plachty, ale především výrazně snížíme klopnou sílu působící na loď.
2 Dotáhneme výtahy plachet – také toto má vliv na změnu výsledných sil na plachtě. Nejhlubší místo profilu plachty se posune vřed, zbytek plachty je plošší a loď se méně naklání.
3 Dotáhneme zadní stěh – změna mimo jiné pomůže otevřít hlavní plachtu v její horní části a vypustit tak část větru.
4 Posuneme otěžový vozík - u kosatky (geny) posunutím otěžového vozíku dozadu zploštíme dolní část plachty a otevřeme část horní. Plachta má větší twist a v horní části vítr vypouští.
5 Povolíme otěž - u hlavní plachty při volném kikingu mírně povolíme otěž. Docílíme tak většího twistu plachty, která část větru nahoře vypustí.
6 Povolíme hlavní plachtu na vozíku - pokud ani to nestačí, povolíme hlavní plachtu na vozíku. Plachta může i mírně flatrovat. V případě poryvů s ní pracujeme, povolujeme a přitahujeme.
No a samozřejmě je tu ještě jedna důležitá věc. Posádka vyvažuje jako o život. Bez toho to nejede.
12011
Související články
Jachta se stáčí proti větru, kormidlo nezabírá…
Jachta se stáčí proti větru, kormidlo nezabírá…
Je to situace, do které se pravděpodobně dostal každý z vás. Přišel poryv, jachta se naklonila a začala sama ostřit proti větru. Kormidelník se ji snaží vší silou vrátit na kurz, ale neúspěšně. V Nyní je loď proti větru a plachty zuřivě flatrují.
Proč používat otěžový vozík na hlavní plachtě
Proč používat otěžový vozík na hlavní plachtě
Otěžový vozík na hlavní plachtě je velmi užitečná věc, která s trimem výrazně pomůže. Přitom je většinou zatuhlý a zbytečný, pokud vůbec je.
Chcete plout rychle ve slabém větru?
Chcete plout rychle ve slabém větru?
Vítr slábne, motor startovat nechcete. Jak udržet rychlost? Jak vymáčknout z minima maximum? Umíte vytrimovat loď do slabého větru?