Co dělat na kotvě v extrému?
Víte, co dělat, když stojíte na kotvě v bouřlivém počasí? Jak se zachovat ve chvílích, do kterých jste se nikdy nechtěli dostat?
V první řadě je vždy prevence. Vždy bychom se měli snažit vyhnout nebezpečným situacím. Základní poučkou cruisingového jachtaře je, dostat se bezpečně z bodu A do bodu B. Bezpečně, to je to nejdůležitější slovo. Vyhýbat se všem možným rizikům je velmi důležité.
V první řadě je tedy předpověď počasí. Při špatné předpovědi mohu zůstat v bezpečném přístavu. To je bezpečná varianta.
Pokud už budeme při bouřlivém počasí kotvit (včerejšek v Chorvatsku), je třeba si vybrat dobře krytou zátoku. Především musí být krytá před vlnami a ideálně také před větrem.
Dále můžeme snížit odpor lodě na minimum. Dokonale smotáme genu, navrch přidáme pár otáček, aby byla omotána otěžemi. Hlavní plachtu sbalíme do lazybagu, zapneme ho a navíc ho můžeme zmenšit stažením lanem. Je dobré se postarat o bimini, které navíc nemusí nápor větru vydržet. Záchranný kruh a další věci jsou na palubě také v ohrožení. Paddleboard vyfoukneme a schováme, pomocný člun dokonale vyvážeme. Vše co na palubě nemusí být, sklidíme do podpalubí.
Necháme si zapnuté navigační přístroje i kotevní vrátek. Na plotteru zapneme track, aby bylo vidět, jak se jachta na kotvě pohybuje a jestli kotva drží. Držíme kotevní hlídky.
A především vypustíme maximum kotevního řetězu! Čím je řetězu více, tím lépe kotva drží!
Je lepší kotevní bóje?
To je otázka. Pokud jde o 15 m dlouhou jachtu, bóje na ní nemusí být dimenzována a můžete ji v extrémním větru vléci. Navíc zařízení nemusí být v dobrém stavu a můžete se utrhnout. Dále hrozí předření lana, kterým je jachta na bóji vyvázána. Lano nesmí vést symetricky z vazáku na pravoboku na bóji a na vazák na levobok. Mohlo by se předřít. Vždy ho vázat jen na jeden vazák. Dále je třeba použít druhé lano, které povede pod bóji do oka na kotevním laně jako pojistka.
Pokud jsme na kotevní bóji dobře vyvázáni, je to řešení. Může ale selhat a pak bude vše velmi rychlé. Proto i na bóji bych doporučil kotevní hlídky.
7831
Související články
Sibérie
Sibérie
Dnes v noci na Jadranu divočina. Jižní a jihozápadní vítr před studenou frontou bude na severu Jadranu sílit až k 55 uzlům. Vítr a nízký tlak způsobí vzestup hladiny moře. V některých přístavech dojde i na zaplavení nábřeží a přilehlých ulic.
Proč neopouštět jachtu na kotvě
Proč neopouštět jachtu na kotvě
Kotviště u Stromboli je známé. Známé tím, že stojí za starou belu. Špatně drží kotva a není chráněné před vlnami. Ukázalo se to i během naší jarní plavby.
Když barometr ukazuje takové věci, že by bylo lepší, kdyby vůbec neukazoval
Když barometr ukazuje takové věci, že by bylo lepší, kdyby vůbec neukazoval
Bomb cyclone, explosive cyclogenesis, bombogenesis. Silná slova. To ani nemusíme vědět, co znamenají. Jedna taková bouře je právě u západního podřeží USA a Kanady.