Co bych na lodi na 100 % chtěl
Nad ránem se mi zdálo, že objednávám novou jachtu. Byl to sen, cena nebyla příliš důležitá. Jen jsem musel specifikovat výbavu. Tak jsem přemýšlel, co by musela mít ve výbavě na 100 %.
Někoho napadne mrazák, jiný chce mikrovlnku, další příďový propeler, topení, radar, pračku, myčku… Dost! Podle mě vše výše uvedené je zbytné. Pokud bych si měl vybrat jen jedno jediné, šel bych po něčem docela jiném.
Budeme-li mluvit o jachtě běžné produkce, já bych trval na ložiskových otěžových vozících na genu. Samozřejmě s posouváním kladkostrojem. Prostě tak, abych si mohl polohu otěžového vozíku štelovat z kokpitu a sám. Dokonce i ve chvíli, kdy je otěž geny v tahu.
Foto archiv
Ano, takto to má být...
Proč je to tak důležité? Vzpomeňte si na své charterové plavby. Na většině charterových lodí toto není. Otěžové vozíky je nutné posouvat rukou. Jde to, jen když není otěž v tahu. V praxi to znamená, že většinou trim plachty není ideální. Protože to vyžaduje mnoho práce. Povolení otěže, posunutí vozíku odhadem, přitáhnutí otěže, znovu povolit, posunout, přitáhnout… Obvykle se s tím takto nemažeme a vše uděláme odhadem. S nedokonalostí se smíříme.
Trim pak má daleko k ideálu, jachta nepluje tak rychle, jak by mohla, navíc plachta se ničí.
Někdo si možná řekne, že není žádný závodník. Když si jachtu kupuje. Takové drobnosti mu prý nevadí.
Možná nevadí na začátku, to se ale může rychle změnit. Začne mu vadit, že jachta je chronicky špatně vytrimovaná, že tam stále něco klepe.
To je důvod, proč bych na tomto trval.
Ale protože to byl sen a ve snu se na peníze nehledí, přidal bych nakonec ložiskové všechny kladky. A ložiskové jezdce na hlavní plachtě. Také pořádný otěžový vozík na hlavní otěž, celospírovou plachtu, příjemný vytopený pilothouse, hliníkový trup a…
Jo, už to mám! Chtěl bych jinou jachtu.
1547
Související články
Typy refování klasické hlavní plachty
Typy refování klasické hlavní plachty
Pokud si vybíráme loď na charter, jedním z hlavních kritérií bývá, jaký typ hlavní plachty si zvolíme. Na výběr je mezi rolovací a klasickou hlavní plachtou s lazy bagem. Každá z variant má samozřejmě své plusy i mínusy. Záleží tedy, jaký je účel plavby, jak mám zkušenou posádku apod. U klasické hlavní plachty, která bývá jasnou volbou pro zkušenější kapitány, se můžeme setkat s velmi odlišnými typy refování. Jaké se tedy používají způsoby refování hlavní plachty?
Bezpečná plavba na zaďák
Bezpečná plavba na zaďák
Jste na běžné charterové jachtě a potřebujete plout na zaďák. Na palubě není spinakerový peň. Jak si v takové situaci počínat? Jak využít nejlépe větru a plout co nejefektivněji?
Refování jedním lanem
Refování jedním lanem
Je refování hlavní plachty jedním lanem kladem, nebo záporem jachty? Mám si tento systém přát, nebo se mu mám vyhnout?