Chorvatská nautika v červenci zaznamenala pád
Chorvatská nautická turistika zaznamenala v červenci pád v porovnání s předchozím rokem. Čtyři procenta dolů v počtu přenocování a pět procent v počtu příjezdů.
Celkově je letošní rok za prvních 7 měsíců stále lepší, než byl rok 2022, ale čísla zachraňuje lepší předsezóna. Počet přenocování je stále o 2 % vyšší než loni, počet příjezdů o 1 %. Po finanční stránce ale již může letošek znamenat propad. Je to jednoduchá matematika, jeden prodaný týden v sezóně znamená nejméně 2 týdny v předsezóně.
Paško Klisović, ředitel asociace nautické turistiky při Chorvatské hospodářské komoře říká, že už nějakou dobu je jasné, že červenec bude znamenat propad. S jeho vysvětlením stávající situace a řešením souhlasím jen zčásti. Na vině jsou podle pana Klisoviće především tyto dva faktory:
- Červnové počasí. V červnu obvykle probíhají rezervace na červenec. Nepřízeň počasí způsobila, že lidé nerezervovali… Také některé další země, jako třeba Řecko, se aktivněji
staraly o marketing (navíc tam roste počet lodí) a to se projevilo i v Chorvatsku.
- Nejzávažnějším důvodem je však nereálné zdražování, zejména zboží a služeb v působnosti státu nebo územních samosprávných celků, které způsobilo, že Chorvatsko je pro obvyklé zákazníky stále méně atraktivní a dostupné.
Klisović má na mysli především ceny vstupenek do národních a přírodních parků, které výrazně zdražily. Stejně jako ceny kotvišť a dalších služeb v přístavech. Dodává, že to ukazuje, že finanční situace v zemích, ze kterých dnes turisté pocházejí, nedokáže držet krok s tempem zdražování a že by bylo třeba se porozhlédnout po trzích méně citlivých na zvedání cen, jako jsou USA, Austrálie a Nový Zéland.
Já si dovolím přidat k výše uvedenému svůj názor. Orientace na méně cenově citlivé trhy je jistě dobrý nápad, ale těžko je možné očekávat masivní příliv bohatých australských a novozélandských jachtařů. Přeci jen je to druhá strana světa…
Dále se podívejme na srovnání s minulým rokem. Loni stále ještě dobíhala náprava výpadku způsobeného čínským morem. Proto byly lodě plné k prasknutí. Navíc se od té doby více projevilo zakopnutí evropské ekonomiky, které je hlavně způsobené válkou na Ukrajině.
Dále je tu rostoucí počet lodí. Ohromná chorvatská charterová flotila potřebuje ke svému naplnění ideální ekonomickou a politickou situaci ve světě. Ta tu v současné chvíli není. Dá se očekávat, že na charterovém trhu dojde k menším otřesům, které odnesou firmy s méně stabilní klientelou.
No a v neposlední řadě je tu z mého pohledu neudržitelný pohled chorvatských politiků, podnikatelů a samospráv na jachtaře jako na dojné krávy. Vzpomínám si na nedávné řeči o tom, že každá noc, za kterou jachtař na kotvě nezaplatí, jsou peníze, o které Chorvatsko přišlo. Nyní mluvím jen za sebe, ale nelíbí se mi myšlenka, že jsem trhacím EUROkalendářem, ze kterého si každý, kdo jde kolem, uškubne. V současné době občas takový pocit v Chorvatsku mám. Neříkám, že všude a stále, ale občas a někde ano.
1449
Související články
Vždyť jsem si to zaplatil…
Vždyť jsem si to zaplatil…
Jak se chovají klienti k charterovým lodím? Jak kteří. Někteří špatně. Prezervativy v toaletách, propálené matrace, nedopalky v kajutách, podlážky použité na surfování za lodí, čalounění z interiéru válící se na palubě…
Pohled pravidelného návštěvníka Chorvatska
Pohled pravidelného návštěvníka Chorvatska
Nedávno jsme dostali dopis od jachtaře, který pravidelně již 12 let plachtí v Chorvatsku. Jaký byl jeho pohled na situaci v oblíbené destinaci?
Jak odhalit ucpaný fekální tank
Jak odhalit ucpaný fekální tank
Přibíráte charterovou jachtu, toaleta funguje, to ale neznamená, že nemůže být ucpaný fekální tank. Pokud by tomu tak bylo, zaplatíte při vracení jachty za čištění tanku nejméně 150 EUR. Ať už je vina na vás, nebo nikoli. Jak zjistit, že je fekální tank ucpaný?