Chcete zmírnit mořskou nemoc?
Včera hodně foukalo, dnes už je to jen vánek. Na moři jsou ale vlny, jachta se kymácí a posádka postupně zelená v obličeji.
Nejlepší by bylo zůstat v zátoce, ale týden je krátký a posádka má už dva měsíce připraven jízdní řád dovolené. Vlny, nevlny.
Na plachty to není, rychlost je slabá a ráhno nebezpečně poletuje nad kokpitem. Tedy plavba na motor.
Jachta se nepříjemně houpe z boku na bok. To dokáže roztančit i zkušený žaludek. Co s tím?
Houpání nedokážeme zabránit docela, ale můžeme ho výrazně zmenšit. Je třeba znovu vytáhnout hlavní plachtu. Pokud není vítr takový, aby nás poháněla, není třeba ji vytahovat až na vrchol stěžně. Klidně stačí druhý ref.
Nefouká-li vítr, nebo vane-li proti nám, přitáhneme ráhno pořádně na střed. Aby nemohlo poletovat. Plachta jachtu stabilizuje a omezí houpání.
Jde-li vítr z boku či zadoboku a může nám pomoci, přetáhneme otěžový vozík na patřičný bok a případně povolíme otež. Protože by ráhno sebou mlátilo, bude nutné použít kontraotěž. Tedy lano, které půjde z konce ráhna na kladku upevněnou na bortlajsně někde u přídě a dále na vinšnu v kokpitu. Díky kontraotěži se nám podaří ráhno stabilizovat a nebude nám mlátit. A plachta omezí výkyvy lodi.
Je to snadné a účinné.
8947
Související články
Když na kormidle není nic cítit
Když na kormidle není nic cítit
Sedíte u kormidla, snažíte se držet kurz, ale kormidlo je takové nijaké. Nic není cítit, není se do čeho opřít. Co s tím?
Proč napínat zadní stěh
Proč napínat zadní stěh
Na jachtách typu cruiser/racer je dopínání zadního stěhu běžné. Tuto možnost ale najdeme i na některých lodích čistě turistických. Proč napínat zadní stěh a kdy?
Plachty povolit, nebo přitáhnout?
Plachty povolit, nebo přitáhnout?
Chcete ostře stoupat. Plachty je třeba přitáhnout na maximum. Nebo ne? Není někdy lepší je trochu povolit?