Chcete plout přes Atlantik? 5. díl
V pátém dílu našeho nepravidelného seriálu se podíváme na počet členů posádky pro plavbu přes oceán a na jejich výběr.
Na přeplavbu Atlantiku máte k dispozici čtyřkajutovou jachtu. Kolik vás má být na palubě, aby byla plavba pohodlná a bezpečná?
Rovnou zavrhněte maximální obsazení lodi. Osm osob na palubě je příliš. Na lodi bude těsno, bude problém s naložením zásob, bude málo vody, vaření i mytí nádobí bude náročné. Budou vznikat třecí plochy. To samé platí i pro 7 osob na palubě.
Z jednoho extrému skočíme do druhého. Můžete jet sami. To je jasné. Není to ale bezpečné. I dva lidé na palubě jsou málo. Představte si, že se porouchá autopilot a budete se muset střídat u kormidla. Počasí se na tři dny zhorší a budete na pokraji svých sil.
Budete-li na palubě tři, můžete se střídat po 4 hodinách za kormidlem. To by znamenalo 8 hodin odpočinku, to je krásné. V noci je však čtyřhodinová hlídka dlouhá a je příjemnější si ji zkrátit na 3 hodiny. Šest hodin spánku mezi hlídkami je stále OK. Tři tedy nejsou špatní, ale je třeba vzít v úvahu, že přes den musí někdo vařit atd.
Proto je lepší, pokud jsou na palubě 4 lidé. Buď se rozdělí hlídky mezi všechny čtyři, nebo je možné jednoho z hlídek vynechat a každý den to protočit. V takovém případě se pauzírující člen posádky stará o kuchyň a v případě nutnosti je možné ho budit kvůli pomoci na palubě. Jednou za čtyři dny tedy nemáte hlídku, máte na starosti jen kuchyni a případnou asistenci. To není špatné. Navíc čtveřice kajut a čtyři členové posádky, to je ideální komfort.
Co se maximálního počtu týče, řekl bych, že na čtykajutové lodi je to 6 členů posádky. Hlídky mohou být po dvou, kajuty jsou také obsazené po dvou a jednu kajutu je možné využít na zásoby a bagáž.
Koho vzít s sebou?
Zde bych vždy vsadil na posádku, kterou znám z předešlých plaveb. Posádka spolu musí dobře vycházet, nesmí se vytvářet třecí plochy. Všichni by již za sebou měli mít nějaké delší plavby a to i v bouřlivém počasí. Pokud se vám den po vyplutí někdo složí s mořskou nemocí a ta ho již nepustí, nebude to žádný med nejen pro chorého, ale ani pro zbytek posádky. Je to starost navíc.
V posádce by měl být také nějaký zručný technik. Věci nemusí běžet podle plánu a po ruce má být někdo, kdo alespoň trochu rozumí elektrice, motoru, umí zašít plachty a opravit vše potřebné.
5656
Související články
Podzimní přeplavby k prodloužení léta
Podzimní přeplavby k prodloužení léta
Malta, Sicílie, Peloponés, Ithaka, Lefkáda, Paxos, Korfu, Itálie, Chorvatsko. Poslední místo. Nebo ze Zadaru na espresso do Itálie a zpět, ale jen za pomoci klasické navigace.
Podzimní plavba s Danem Přívarou (a klasickou navigací)
Podzimní plavba s Danem Přívarou (a klasickou navigací)
Na konci října jsme přidali týdenní plavbu s Danem Přívarou ze Zadaru do Vieste. Tentokrát bez GPS, bez mapového plotteru, bez Navionics. Jen papírová mapa, náměrový kompas, dalekohled a kompas u kormidla. Jako kdysi.
Když GPS byla ještě vzácností
Když GPS byla ještě vzácností
Satelitní navigace GPS, respektive mapové plottery, stála za dnešním rozvojem charterového jachtingu. Nebýt krabičky za pár drobných by chorvatští ostrované stále pásli kozy a ve sklípcích na nábřežích přístavních městeček by se točilo těžko pitelné červené značky domaće.