Chcete plout přes Atlantik? 4. díl
Znovu tu máme další pokračování série článků o plavbě přes Atlantik. Podíváme se na to, co je na takto dlouhé plavbě pro techniku na palubě největším nebezpečím.
Již jsme se zmínili o tom, že na takovou plavbu je třeba jachtu dokonale připravit. Je třeba prohlédnout vše, od elektřiny, přes čerpadla, motor, elektroniku, kormidelní mechanizmus, uchycení kýlu, takeláž, deckhardware, motor, dobíjení … Prostě vše. Jakákoli maličkost 10 dnů plavby od pobřeží může být spouštěčem katastrofy. Proto vše dokonale zkontrolujte.
My jsme například pluli přes Atlantik s vanty, které mohly kdykoli prasknout. A nakonec tak učinily. Šlo o tzv. rod rigging, tedy vanty vyrobené z prutů a nikoli z běžného nerezového lana. Na takovém stěhu se vady odhalí jen obtížně. Necelý den plavby od Barbadosu nám praskl na klidné hladině při plavbě na motor. Na lomu bylo patrné, že stěh držel na poslední třetině průměru, zbytek lomu byl starý.
Největší nepřítel
Pojďme ale zpět k největšímu nepříteli během plavby. Je jím opotřebení. Vše je vystaveno dlouhodobému namáhání. Stačí, aby lano procházelo kladkou jen trochu jiným úhlem, než je ideální a je jen otázkou času, kdy se předře.
Při plavbě tedy věnujte velkou pozornost kontrolám. Kontrolám všech lan, otěží, výtahů… jednou za den se podívejte dalekohledem na vršek stěžně, jak vypadá výtah hlavní plachty, jednou za dva dny ho spuste o metr dolů a zkontrolujte pečlivěji. Výrazně budou trpět lana vedoucí přes spinakerový peň. I když lano můžete několikrát zkrátit a znovu použít, musíte mít s sebou i lana náhradní.
Nejde ale jen o kontrolu lan. Projděte se každý den po palubě. Mocný alarm například způsobí ranní nález zbytku závlačky na palubě. Zanedbatelný kousek kovu nedá zodpovědnému skipperovi spát: „Kde závlačka chybí? Odkud vypadla? Co upadne?“ To jsou otázky, které napadnou.
Podívejte se také na dotažení kontramatek na relingu, občas i na kormidelní mechanizmus. Jednou za dva dny kontrola lodě. Banální dotažení matičky může zabránit pádu muže přes palubu.
Nezapomeňte ani na kontrolu hadičky vedoucí plyn ke sporáku. Hadička by měla být před plavbou vyměněna. Pokud ji máte na lodi 10 let a jachta stále celou dobu v maríně. Při dvacetidenním houpání sporáku může dojít k jejímu narušení.
Největším nebezpečím je tedy únava z dlouhodobé plavby. Jak pro lidi, tak pro materiál. Rutinní kontrola vás může během plavby uchránit od velkých potíží.
5933
Související články
Co vám ještě můžeme na podzim nabídnout?
Co vám ještě můžeme na podzim nabídnout?
Poslední letošní kurz přístavních manévrů. Poslední místo na plavbě Zadar – Vieste – Zadar s výukou klasické navigace. A jedno uvolněné místo na parádní plavbě z Malty do Šibeniku přes Sicílii a Řecko.
Prodlužte si jachtařskou sezónu ještě jednou plavbou (navíc se něco naučíte)
Prodlužte si jachtařskou sezónu ještě jednou plavbou (navíc se něco naučíte)
Babí léto na Jadranu a ještě jedna plavba. Rozlučka s jachtařskou sezónou. Poslední dvě místa. Navíc tak, jak se plulo dříve. U Blitvenice kurz 165°a plujeme podle kompasu. Odsunete šeď podzimu ještě o plavbu dále.
Plavba přes Atlantik. Kdy je čas vyplout
Plavba přes Atlantik. Kdy je čas vyplout
Jednou tak vyrazit přes Atlantik a strávit zimu v Karibiku. To je přání mnohého z majitelů jachet. Pokud má běžně jachtu například v Řecku, má před sebou plavbu dlouhou nejméně 5500 mil z Atén. To je pořádná porce. Kdy je třeba vyrazit?