Chcete ostře stoupat?
Vane krásný vítr mezi 10 a 15 uzly a vy křižujete proti větru. Ostatní jachty vás předjíždějí. I když jsou podobné, jako ta vaše. Kde je chyba?
Velmi často je chyba jen v jediné maličkosti. Je to málo napnutý přední lem kosatky.
Na charterových lodích často nevede výtah kosatky do kokpitu, ale končí na stoperu na stěžni. Při vytahování plachet si technici nepřidělávají práci. Na výtah se pověsí a zacvaknou stoper. To však nestačí. Přední lem je volný. Poznáte to podle toho, že po rozbalení plachty jsou u předního lemu vodorovné varhánky. Na stoupačce bude třeba plachtu dotáhnout.
Jak na to
Výtah rukou nedotáhneme, budeme ho muset dostat na vinšnu. Protože obvykle nejsou kladky volné, je třeba nejprve některé z lan vedoucí od stěžně přes kladky u paty stěžně a organizér uvolnit a vytáhnout.
Následně protáhneme přes patu stěžně a organizér výtah geny na vinšnu a došponujeme ho. V silnějším větru je třeba větší napětí.
Docílíme toho, že břicho plachty se posune dopředu a výslednice sil, které na plachtě působí, bude působit více dopředu a méně bokem. Jachta bude lépe stoupat, bude se méně naklánět a bude méně snášena bokem
Jde o jednoduchou maličkost, která dokáže zázraky.
10160
Související články
Proč napínat zadní stěh
Proč napínat zadní stěh
Na jachtách typu cruiser/racer je dopínání zadního stěhu běžné. Tuto možnost ale najdeme i na některých lodích čistě turistických. Proč napínat zadní stěh a kdy?
Plachty povolit, nebo přitáhnout?
Plachty povolit, nebo přitáhnout?
Chcete ostře stoupat. Plachty je třeba přitáhnout na maximum. Nebo ne? Není někdy lepší je trochu povolit?
Proč bych volil klasické refování
Proč bych volil klasické refování
Refování jedním lanem, nebo vpředu na goosenecku na hák? Preferuji druhou možnost, i když mnohé loděnice to mají jinak. Proč jít proti proudu?