Česká čuňata
Co najdete na dně na kotvišti u Kakanu? Kromě písku, kamení, mořské trávy Posidonie a kolonie ježků, také pečlivě roztrhané plechovky od piva. Plzeň, samozřejmě.
Ranní plavání na Kakanu znamenalo překvapení. Vedle velkého množství ryb od velikosti lidmi nepoživatelné, po velikost 70 euro/kg, jsem na samý závěr narazil na 3, či 4 plechovky od piva vyrobeného v Plzni. Byly pečlivě rozervané v půli, aby šly ke dnu. To nebyly plechovky, které by omylem spadly z paluby. V moři skončily úmyslně.
Samozřejmě je do moře mohl hodit kdokoli. Čech, Němec, Rakušák, Slovák a kdokoli další, kdo měl cestu přes Plzeň. Přesto bych vsadil na to, že tvůrcem této dekorace mořského dna byl někdo z české kotliny. Nějaké čuně, nějaké prase od nás.
Před mnoha lety mě a posádku na palubě přesvědčoval jeden český pivař, že plechovka od piva se v mořské vodě do týdne rozpadne. Tedy, pokud jí pěkně roztrhnete, aby klesla na dno.
Zkusil jsem ho přesvědčit, že tomu tak není. Bezvýsledně. Nakonec jsem mu navrhl, aby hodil jednu plechovku do kýble s vodou, že budeme sledovat, jak se během týdne rozpadá. Na pokus nepřistoupil. Měl pro to své důvody (voda v kbelíku není to samé co mořské dno, 6 dní není týden, a navíc by šlo o amatérský pokus, bez patřičné vypovídací hodnoty).
Dnes při plavání jsem si na tohoto vědce vzpomněl. Zdálo se, že potopené plechovky prošly jeho rukou, nebo rukou některého z jeho žáků.
1717
Související články
Vajgl přes palubu
Vajgl přes palubu
Za jak dlouho se rozpadne v přírodě nedopalek cigarety přezdívaný vajgl? Jsou to dny, týdny, měsíce, nebo snad roky? Může mít jeden vajgl vliv na život v moři?
Funkce fekálních tanků na jachtě
Funkce fekálních tanků na jachtě
Častý obrázek v zátoce. Jachta dopluje na kotviště, spustí kotvu, posádka naskáče do moře a jeden se s úlevou zamkne na záchodě. Po chvíli se ozve pumpování a nadále je zátoka ke koupání nevhodná. Pro všechny.
Z Amerického poháru na nákladní lodě
Z Amerického poháru na nákladní lodě
Když se objevila křídla místo plachet na lodích pro Americký pohár, zdálo se, že jde o technickou výstřednost omezenou na pár hi-tech závodních jachet. Dnes je tatáž technologie použitá na nákladních lodích a technici z Amerického poháru hledají cesty, jak zefektivnit nákladní dopravu.