Brutální bouře narušila závod
Včera odstartoval doublehanded závod přes Atlantik Transat Jacques Vabre. Bez kategorie IMOCA. Extrémní bouře avizovaná na polovinu týdne donutila organizátory k těžkému, ale správnému rozhodnutí.
Včera odstartovaly tři kategorie. Největší trimarany Ultime jsou dostatečně rychlé, aby stihly před bouří uniknout na jih. Trimarany Ocean Fifty a Class 40 zamířily na jih Bretaně do Lorientu, kde bude závod přerušen a všichni počkají, až se počasí vyblbne. Pak teprve budou pokračovat dále. Pouze třída IMOCA včera nevystartovala. Velká část flotily by sice stihla zmizet na jih, než to nejhorší přijde, ale ne všichni. A organizátoři nenašli jiný přístav na atlantickém pobřeží Francie, který by se mohl o 40 na prostor náročných jachet postarat. Proto byl start odložen. Na neurčito.
Co se bude dít na Atlantiku?
Podíváte-li se na mapy Windy, uvidíte, že ze středy na čtvrtek zasáhne Biskaj a západ Bretaně extrémní tlaková níže s větrem o rychlosti přes 100 uzlů a s vlnami výšky až 13 metrů. To už je příliš.
S níží je spojen i frontální systém. Studená fronta by se měla od středu níže táhnout až k Azorům a zasahuje tak i mys Finisterre. To je to, čeho se organizátoři bojí.
Včera po zveřejnění rozhodnutí se k odkladu vyjádřil jeden z favoritů Yoann Richomme: „Dokážeme si poradit s větrem o síle 40-50 uzlů, ale zde hledíme vstříc 80 uzlům, v nárazech až 100-115 uzlům s 10-12 m vysokými vlnami. Jde o ohrožení života. Není jediný dobrý důvod být za těchto podmínek na moři. Není rozumné posílat lodě ven. Dokonce ani nákladní lodě.“
Jachty IMOCA tedy čekají na start v Le Havre. A není jasné, jak dlouho budou čekat. Systém se zatím proti nedělní předpovědi mírně zpožďuje.
Bez jednoho z favoritů
Ve třídě IMOCA závod nedokončí jeden z favoritů Charlie Dalin. Velký adept na vítězství měl bojovat s další hvězdou offshore jachtingu po boku Pascalem Bidégorrym. Koncem týdne však přišla zpráva, že Dalin nebude moci závod dokončit ze zdravotních důvodů. Příčina nebyla oznámena.
Dalin s Bidégorrym na jachtě Macif odstartují a následně odstoupí. Důvodem je kvalifikace na Vendée Globe. Závod bude otevřen pro 40 startujících, ale o účast bude bojovat 44 týmů. Každý start se tak počítá.
Ultim
Ve třídě Ultim nejsou hlášeny žádné potíže. Nejdále na západ si pro příznivý vítr za frontou dojel SVR Lazartigue. Podle vzdálenosti do cíle je třetí, pluje však nejvyšší rychlostí přes 30 uzlů. A lepším kurzem. Na čele je podle oficiálního pořadí Banque Populaire a za ním Maxi Edmond de Rothschild. Obě vedoucí lodě jsou však o 10 uzlů pomalejší než SVR Lazartigue.
Ocean Fifty
Trimarany Ocean Fifty již jsou před Lorientem. Solidaires en Peloton vystartuje do druhé části závodu z nejlepší pozice.
Class 40
V této třídě již jsou první odstupující, první technické problémy. Stoupačka ve 30 uzlech větru si vybrala svoji daň. Favorizovaná Credit Mutuel přišla o stěžeň. Další lodě hlásí problémy s kormidly, srážku s UFO, strukturální potíže.
Na čele pluje favorit této třídy Ambrogio Beccaria s Nicolasem Andrieu na Alla Grande Pirelli. Příjezd Class 4é do Lorientu je očekáván dnes večer a v noci.
Polohu lodí najdete zde.
777
Související články
Sibérie
Sibérie
Dnes v noci na Jadranu divočina. Jižní a jihozápadní vítr před studenou frontou bude na severu Jadranu sílit až k 55 uzlům. Vítr a nízký tlak způsobí vzestup hladiny moře. V některých přístavech dojde i na zaplavení nábřeží a přilehlých ulic.
Když barometr ukazuje takové věci, že by bylo lepší, kdyby vůbec neukazoval
Když barometr ukazuje takové věci, že by bylo lepší, kdyby vůbec neukazoval
Bomb cyclone, explosive cyclogenesis, bombogenesis. Silná slova. To ani nemusíme vědět, co znamenají. Jedna taková bouře je právě u západního podřeží USA a Kanady.
Jak nerozlámat loď při Vendée Globe
Jak nerozlámat loď při Vendée Globe
Chcete-li zvítězit, musíte mít nohu na plynové páce. Musíte dostat z lodě maximum možného. Maximum, ale nikoli více. Když to přeženete, rozlámete loď a nedojedete. Jak se hledá hranice mezi dost a příliš?