Bouřlivý konec týdne v Chorvatsku
Počasí na konci června byla v Chorvatsku neklidné. Jakékoli zhoršení počasí v letní sezóně znamená vážné potíže pro charterové lodě. Poslední dny nebyly výjimkou.
Jakmile chorvatští meteorologové nahlásí v letních měsících přechod fronty, pracovníci pomorske policije a lučke kapitanije už jdou startovat motory svých lodí. Vědí, že v noci si neoddychnou.
Velká část charterových hostů není na zhoršené počasí připravena. Mnozí jachtaři se na loď dostanou jednou za rok. Kurzy, které absolvovali, jsou všelijaké a mnohdy nedobré. Mnozí ani pořádně nevědí, kolik je třeba při kotvení vypustit řetězu.
Základem problémů však je špatný plán cesty. Bouřlivý přechod fronty, jako byl ten poslední, je znát v předpovědi nejméně 3 dny dopředu. Podle toho je třeba plánovat svoji plavbu. Pokud chcete za takového počasí stát na kotvě, je třeba mít vybrané velmi dobré kotviště. Neznáte-li takové, jeďte do přístavu či maríny. A mějte připravenu záložní variantu. První přístav, který vyberete, nemusí být v létě volný.
Co se dělo?
29. června si mákli pracovníci kapitanátu v Zadaru. Půl hodiny po půlnoci vyrazili k maďarské jachtě najeté na břeh u mysu Zaglav na Ugljanu. Nehoda byla dramatická. Pětasedmdesátiletý muž měl rozdrcené prsty na ruce, o deset let mladší žena byla v šoku. Jejich jachta byla vážně poškozena a byla ponechána na místě.
Další řešené nehody nebyly takto vážné. Až kolem druhé odpolední spadl z paluby motorové jachty do moře nedaleko Sv. Filip i Jakov padesátiletý jachtař z Rakouska a zlomil si nohu.
Rijeka nejprve ve dvě ráno řešila charterovou jachtu Pleasure se sedmi osobami na palubě. Skončila na břehu v zátoce Čavlena na Krku. V silném větru posádka nebyla schopna jachtu zvládnout. Loď byla nakonec druhý den odtažena na moře nepříliš poškozena a mohla pokračovat v plavbě.
Další jachta volala o pomoc nedaleko Vrsaru, kde byla nesena vlnami k pobřeží. Posádka se snažila zakotvit, ale kotva nevydržela nápor vln. Protože posádka nebyla ohrožena na životě!!! Kapitanát nevyjel a na místo byla poslána firma, která, se záchranou lodí zabývá za úplatu…
Další dvě záchranné akce se týkaly plavců, kteří se topili, nebo nebyli schopni se ve vlnách vrátit na břeh.
8557
Související články
Jak se opravuje díra v trupu
Jak se opravuje díra v trupu
Na startu The Ocean Race Europe Allagrande Mapei rozpárala outriggerem trup Holcim-PRB jak otvírákem. Díra v trupu jak dveře do kamionu. Jak se taková škoda opravuje nám řeklsólový jachtař a lodní stavitel Milan Koláček.
Provoz v Chorvatsku houstne, bude to dlouhá cesta
Provoz v Chorvatsku houstne, bude to dlouhá cesta
Páteční provoz na chorvatských dálnicích houstne. Ve směru k moři i od moře. Kde najdete informace?
Ryba způsobila požár
Ryba způsobila požár
Ryby by nás svými dovednostmi jistě dovedly překvapit. Ale že by dokázaly založit požár? Nikdo by tomu nevěřil.