Bouře na programu
Ve Vendée Globe se dnes bojuje s bouří. Vedoucí Charlie Dalin se rve s větrem o rychlosti až 55 uzlů a čtveřice na 15. až 18. místě musela strategii podřídit bouři, která zamířila od jižního cípu Afriky na jih.
Vedoucí Charlie Dalin má kolem sebe dostatek místa a taktika projetí bouří u něj nebyla nijak omezena. Skupina na 15. až 18. místě na tom byla jinak. Z jihu byli všichni tlačeni hranicí AEZ (Antarctic Exclusion Zone), kterou nesmí překročit. Proto bylo ji několik dnů zajímavé sledovat, jak se s bouří vypořádají.
Do této skupiny je možné zařadit i Armela Tripona, který pluje na 14. místě. Před třemi dny šlo o pětičetnou skupinku uvězněnou v bezvětří na hranici AEZ. V té době se formovala nad jižní Afrikou bouře, které se všichni obávali. Bouře se měla vydat na jih a za tři dny se měla závodící skupině postavit do cesty. Předpověď slibovala na přední straně níže vítr od severu až východu o rychlosti kolem 40 uzlů.
Za normálních podmínek by nešlo o problém, ale zde vytvořila překážku hranice AEZ, kterou nebylo možné překročit. Pro skupinku na 14. – 18. místě tu bylo dilema. Pokračovat co nejrychleji na východ a doufat, že se podaří prosmýknout včas mezi AEZ a tlakovou níží mířící k jihu. Jaké bylo riziko tohoto postupu? Kdo to nestihne, toho vítr vytlačí přes hranici AEZ, nebo bude muset zamířit přímo do středu bouře.
Pak tu bylo druhé řešení, nazvěme ho konzervativnější. Zamířit k severu. Nesnažit se níži podjet, ale počkat, až přejde a proplout severně od jejího středu v příznivém zadním a zadobočním větru.
Odvážné rozhodnutí učinil pouze Armel Tripon. Vyrazil plnou rychlostí k východu a doufal, že se mu podaří projet. V jednu chvíli letěl rychlostmi kolem 25 uzlů. Bylo jasně patrné, že se jedná o jednu z nejrychlejších jachet ve startovním poli. Podařilo se mu projet a za tři dny získal na své soupeře náskok nejméně 300 mil.
Zbylá čtveřice Alan Roura, Stéphane Le Diraison, Arnaud Boissieres a Manuel Cousin zvolila konzervativní variantu. Zamířila k severu, nechala střed bouře projít a pokračuje dále. Na Armela Tripona ztratil jeden každý nejméně 300 mil. Pro nikoho z nich však nepřicházela Triponova riskantní varianta v úvahu. Jejich starší lodě jsou pomalejší a nestihly by blížící se bouři ujet.
Nezapomeňte, že zítra je na programu další díl online přednášky o Vendée Globe, kde se můžete dozvědět mnoho dalších zajímavostí o závodě.
3654
Související články
Jak foil zvyšuje stabilitu jachty
Jak foil zvyšuje stabilitu jachty
V našem světě jachtařů narozených v minulém tisíciletí byl vždy pro stabilitu jachty určující kýl. A mohla mu pomoci posádka vyhnaná na živlům vystavený návětrný bok. Dnes mnohé z toho, a někdy i vše, přebírají foily. Jak zvyšuje foil stabilitu, a tedy i výkon jachty?
Bouřlivé září s tornády na Jadranu
Bouřlivé září s tornády na Jadranu
Počasí v chorvatském charterovém ráji jde proti přáním charterových společností. Meteorologové varují před jugem až 45 uzlů, stav moře místy 5, především na severu mimořádné srážky a na mnoha místech tornáda.
Co Francouz nemůže, je jinému dovoleno?
Co Francouz nemůže, je jinému dovoleno?
Včera jsem dostal email od našeho čtenáře Ládi Smetany, který se vztahoval především k článku Chceš tu být? Tak plať jako mourovatej. V článku šlo o rozmrzelou reakci redaktora webu morski.hr na to, že francouzská jachta místo zaplacení maríny stojí na kotvě vyvázaná na břeh.