Bezpečnost na mořích ohlídá autonomní Voyager
Americká společnost Saildrone, která se zabývá sběrem nejrůznějších údajů na mořích, představila 33 stop dlouhé autonomní plavidlo Voyager. V jejím portfoliu jde o středně velký model USV (Uncrewed Surface Vehicle), který bude určen k mapování oceánů v blízkosti pobřeží a námořní bezpečnostní mise.
Voyager tak rozšiřuje paletu dosavadních autonomních plavidel Saildrone, kterou tvoří 23stopý Explorer a 65stopý Surveyor. Oproti zmíněným modelům je Voyager vybaven vylepšeným datalinkem, vyšším výkonem a flexibilními možnostmi integrace neseného zařízení.
Voyageru se také dostalo silnějších nástrojů pro mapování oceánů, včetně vícepaprskového sonaru schopného mapovat mořské dno v hloubce až 900 stop (274 metrů). Dále disponuje inteligentní soustavou kamer, digitálním radarem a podpovrchovou pasivní akustikou, což mu umožňuje pohodlný sběr informací, včetně těch pro potřeby zpravodajských služeb.
Plavidlo je primárně poháněno větrem a solární energií, kterou sbírá panel umístěný v „plachtě“, která je ve skutečnosti křídlem. Při slabém větru dodá plavidlu potřebnou sílu elektromotor.
Saildrone údajně eviduje velkou poptávku po svých plavidlech včetně Voyageru, proto výrobu trupu, kýlu a křídla svěřila společnostem Janicki Industries a Seemann Composites, zatímco sama se v kalifornské Alamedě soustředí na výrobu a integraci techniky.
Po úspěšných námořních zkouškách Voyageru by měly letos na jaře začít první operační mise v oblasti námořní bezpečnosti a mapování oceánů. Všechna USV firmy Saildrone podle vyjádření výrobce již v rámci svých nejrůznějších misí urazila téměř 1 milion námořních mil.
254
Související články
Ruská „výzkumná“ platforma v norských vodách
Ruská „výzkumná“ platforma v norských vodách
Ruská vědecká platforma určená pro drift spolu s arktickým ledovým příkrovem, se dostala do norských vod u souostroví Špicberky. Protože o ruských vědeckých expedicích si už nikdo nedělá iluze, situaci monitoruje plavidlo norské pobřežní stráže.
Příliš malá. Největší jachta světa se prodlužuje o 11 metrů
Příliš malá. Největší jachta světa se prodlužuje o 11 metrů
Už se svou původní plánovanou délkou 182,9 metru měla být soukromá výzkumná expediční loď REV Ocean nejdelší motorovou jachtou na světě. Nyní se v jednom z doků norské loděnice Vard pracuje na prodloužení trupu na novou délku 194 metrů. Dodání hotového plavidla je naplánováno na únor 2025, svému účelu by pak mělo začít plně sloužit v posledním čtvrtletí roku 2026.
David Attenborough testuje umělou inteligenci
David Attenborough testuje umělou inteligenci
Námořní trasování v ledu. To je úkol pro umělou inteligenci na palubě britské průzkumné lodi RSS Sir David Attenborough. Projekt na lodi sloužící organizaci British Antarctic Survay (BAS) má přispět bezpečnosti a efektivní navigaci ve vzdálených vodách Jižního oceánu.