Autonomní průzkumník pro energetiky
Americká loděnice Safe Boats představila nové autonomní plavidlo pro průzkum oceánů nazvané Merlin. Projekt, který vznikl ve spolupráci s firmami Mythos AI, Echo81 a World Marine Design, má sloužit speciálně pro potřeby amerických větrných elektráren na moři.
Merlin je 23 metrů dlouhá loď s polovýtlačným trupem. Motorizaci tvoří dvojice motorů Volvo Penta D13 Hybrid-ready System s technologií IPS. Zároveň je loď připravena na možnost bezemisního provozu s využitím vodíkové technologie od Zero Emission Industries.
Podle Safe Boats jde o první „geofyzikální plavidlo“ v oboru, které lze pořídit přímo od výrobce s plně integrovanou sadou geofyzikálních senzorů navrženou pro americkou větrnou energii na moři.
Senzory dodal partner projektu, výrobce sonarů Echo81. Navigační technologii další z partnerů Mythos AI, který se mimo jiné zabývá právě oblastí námořní autonomie. Systémy Mythos AI jsou navrženy tak, aby automatizovaly průzkum, takže na palubě nemusí být ani posádka, ani oceánografové.
Na třech úrovních paluby jsou přesto k dispozici lůžka pro posádku a techniky, kompletně vybavená koupelna, kuchyňka či pracoviště pro průzkum. Aktivní kontrolu plavby zajišťuje gyroskop Seakeeper, který výrazně zvyšuje stabilitu a pohodlí posádky. Mělký ponor 1,6 m umožňuje lodi provádět různé průzkumné mise a vplouvat i do těch nejmenších přístavů.
Společnost SAFE Boats byla založena v roce 1996, dodává lodě především pro armádu, polici či pobřežní stráž. Klienty má zhruba v 50 zemích světa, včetně Ukrajiny, Nigérie, Kolumbie a Tuniska. Celkem jim již dodala více než 2300 lodí.
169
Související články
Nizozemci kvůli ptákům zastavují turbíny
Nizozemci kvůli ptákům zastavují turbíny
Nizozemské ministerstvo energetiky vyzkoušelo nový přístup k ochraně hejn stěhovavých ptáků před nebezpečím, které představují větrné turbíny na moři. Lopatky turbín skutečně pokosí v Evropě pravděpodobně stovky tisíc ptáků ročně, nicméně hlavním viníkem úbytku ptáků na kontinentu je intenzivní zemědělství a vůbec hospodaření s krajinou. To ale nebudí takové vášně jako relativně stále nové odvětví větrné energetiky.
Ve Švédsku půjde do provozu první samočinný trajekt
Ve Švédsku půjde do provozu první samočinný trajekt
První samořiditelný trajekt pro přepravu osob na světě půjde letos v červnu do provozu ve Švédsku. Plně elektrický trajekt bude operovat ve Stockholmu mezi městskými čtvrti Kungsholmen a Södermalm. Dodavateli jsou norské společnosti Torghatten a Zeabuz.
Podmořské kabely jsou tepny naší civilizace. Hlídá je někdo?
Podmořské kabely jsou tepny naší civilizace. Hlídá je někdo?
Nedávné sabotáže na plynovodu North Stream či podmořském kabelu mezi Norskem a Špicberky zdůraznily téma ochrany podmořských kabelů mezi Evropou a Spojenými státy, jejichž funkčnost a bezpečnost jsou zcela zásadní pro každodenní běh naší civilizace. Měly by se na jejich ochraně podílet firmy, které z nich nejvíc profitují?