Arktické podmínky při přístavních manévrech
Dnes proběhl zřejmě nejextrémnější kurz přístavních manévrů v historii Lodních novin. Mráz, led na palubě, sněhová vánice. To jsou podmínky pro plavbu na Špicberky. Lodní noviny však i za takové situace učí, jak zajet do přístavu.
Po mrazivé noci se první nepříjemnou překážkou ukázala býti hlavní lukna. Paluba tréninkové lodi byla pokryta ledem a sněhem a hlavní lukna zamrzla. Nešla otevřít a zdálo se, že kurz ztroskotá na takové banalitě.
Foto Lodní noviny
Trénink pro plavbu na Špicberky.
Nakonec se po více a méně opatrném poklepávání a ranách podařilo luknu odsunout alespoň o 10 cm. Pak bylo možné vlézt do podpalubí, vzít klíčky od motoru a nastartovat. Motor se zahříval a na palubě jsme mohli začít odstraňovat led.
Při odplouvání se ukázalo, že drobným problémem bude uzel na vazáku. Lano za ledové noci ztuhlo a nechtělo povolit. Museli jsme ho zahřívat vlastním tělem, abychom mohli odplout.
Následoval víceméně běžný kurz. Teplota vzduchu 1 – 3°C, studený vítr, vysoká vlhkost a z toho vyplývající pocitová teplota někde pod bodem mrazu.
Foto Lodní noviny
Kluzko na palubě.
Do tuhého začalo jít až kolem poledního, kdy Prahu zasáhla sněhová vánice, ve které se břehy Vltavy ztratily jak předseda vlády ve chvíli, kdy je třeba převzít zodpovědnost za špatné rozhodnutí.
Říká se tomu bílá tma. Ale i za takových podmínek je účelné, se učit přístavní manévry. Především, když plánujete jarní plavbu na Špicberky.
Je to holt tak. Doba je zlá a počasí nás nešetří.
3452
Související články
Jak zabránit nehodě
Jak zabránit nehodě
Stáčíte se v maríně do mezery v řadě lodí. Už to vypadá, že se mezi ně nevejdete. Rohem zádi se řítíte na bok stříbrného 18 m dlouhého motoráku a škody na majetku a sebevědomí vidíte již dopředu. Stačí udělat jen málo proto, abyste se nehodě vyhnuli a krásně a mazácky zacouvali do řady lodí.
Kurzy na kapitánské průkazy C a B. Teorie a praxe
Kurzy na kapitánské průkazy C a B. Teorie a praxe
V listopadu pořádáme teoretické kapitánské kurzy. Ve dnech 21. - 23. proběhne v Praze na Císařské louce přípravný teoretický kurz na průkaz C. Ve stejných dnech na Zbraslavi to bude teoretický kurz na průkaz B. Jde o třídenní kurzy určené jen pro 12 účastníků (kurz C) a pro 8 účastníků (kurz B). Nízký počet účastníků proto, abychom se vám mohli dostatečně věnovat v případě jakýchkoli neporozumění vykládanému tématu. Na našich praktických kurzech na jaře pak bude mít každý účastník vlastní kajutu.
Přístavní manévry 2026 s vlastní kajutou
Přístavní manévry 2026 s vlastní kajutou
Na jaro příštího roku jsme připravili dva termíny kurzů přístavních manévrů, na kterých bude mít každý účastník k dispozici vlastní kajutu. Je to novinka v naší nabídce.