Arktické podmínky při přístavních manévrech
Dnes proběhl zřejmě nejextrémnější kurz přístavních manévrů v historii Lodních novin. Mráz, led na palubě, sněhová vánice. To jsou podmínky pro plavbu na Špicberky. Lodní noviny však i za takové situace učí, jak zajet do přístavu.
Po mrazivé noci se první nepříjemnou překážkou ukázala býti hlavní lukna. Paluba tréninkové lodi byla pokryta ledem a sněhem a hlavní lukna zamrzla. Nešla otevřít a zdálo se, že kurz ztroskotá na takové banalitě.
Foto Lodní noviny
Trénink pro plavbu na Špicberky.
Nakonec se po více a méně opatrném poklepávání a ranách podařilo luknu odsunout alespoň o 10 cm. Pak bylo možné vlézt do podpalubí, vzít klíčky od motoru a nastartovat. Motor se zahříval a na palubě jsme mohli začít odstraňovat led.
Při odplouvání se ukázalo, že drobným problémem bude uzel na vazáku. Lano za ledové noci ztuhlo a nechtělo povolit. Museli jsme ho zahřívat vlastním tělem, abychom mohli odplout.
Následoval víceméně běžný kurz. Teplota vzduchu 1 – 3°C, studený vítr, vysoká vlhkost a z toho vyplývající pocitová teplota někde pod bodem mrazu.
Foto Lodní noviny
Kluzko na palubě.
Do tuhého začalo jít až kolem poledního, kdy Prahu zasáhla sněhová vánice, ve které se břehy Vltavy ztratily jak předseda vlády ve chvíli, kdy je třeba převzít zodpovědnost za špatné rozhodnutí.
Říká se tomu bílá tma. Ale i za takových podmínek je účelné, se učit přístavní manévry. Především, když plánujete jarní plavbu na Špicberky.
Je to holt tak. Doba je zlá a počasí nás nešetří.
3402
Související články
Když potřebujete rychle lodní šroub...
Když potřebujete rychle lodní šroub...
Kurz přístavních manévrů v Praze na Vltavě. Kurz je v polovině, když jachta přestane reagovat. Motor běží, hřídel se točí, ale loď nejede. Danu Přívarovi je příčina jasná. Upadl lodní šroub. Potřebujeme velmi rychle náhradu.
Kurz údržby a servisu lodního motoru
Kurz údržby a servisu lodního motoru
Co se stane, když selže motor? Co budu dělat? Abyste si věděli rady, je tu kurz servisu a údržby lodního dieselového motoru. Potřebujete nastartovat a nejde to? Motor škytnul a chcípnul? Vše objasní vynikající instruktor Vojta Sládeček.
Na kterém laně dostanete jachtu od mola?
Na kterém laně dostanete jachtu od mola?
Úporné odstrkávačky jachty od mola, na kterých participuje celá posádka. Jsou zbytečné a mnohdy problém neřešící. Přitom stačí jen vědět, jak na to.