Americký pohár začal divokou kolizí
V sobotu začal 35. Americký pohár. Hned první den byl ostrý jako břitva. Britové to přehnali a srazili se s Japonci. Vše málem skončilo vrakem na mořském dně.
35. Americký pohár se jede na Bermudách. O nejstarší sportovní trofej se utká 6 týmů. Vedle obhájce Oracle Team USA, to jsou dále Artemis Racing, Emirates Team New Zealand, Groupama Team France, Land Rover BAR a Softbank Team Japan. Týmy mají za sebou dva závodní dny.
Veřejnost není vítána
Sponzorem závodu je již tradičně společnost Louis Vuitton. V minulých ročnících se sponzorovi nelíbilo, že se z regaty stává zábavy pro masy. To není dobré pro prodej kabelek…
I to byl jeden z důvodů, proč se přistoupilo ke změnám.
Jede se na Bermudách a to není lokalita, kam by mohl zamířit ten, který na vytouženou kabelku nedosáhne.
Další změna, ke které v AC došlo, jsou platby za přenosová práva. V posledních letech jsme si zvykli, že jachting je možné sledovat online na Youtube. To tentokrát neplatí. Buď placené televizní kanály, nebo placené přenosy přes internet.
Nic s tím nenaděláme, Larry Ellison prostě nějakou tu zlatku potřebuje. Na Lodních novinách se proto závodům budeme věnovat méně, než by bylo běžné.
S jednou prohrou na čele
Po dvou závodních dnech mají na svém kontě jedinou prohru jen dva favorizované týmy Oracle a Emirates Team New Zealand.
Překvapením je především prohra obhájce Oracle se švédským týmem Artemis a zároveň prohra Artemis s Groupama Team France. Pro Brity je prozatimní průběh regaty zklamáním, jejich tým má na svém kontě tři prohry ze čtyř rozjížděk.
Dramatická podívaná
O nejdramatičtější chvilky se zasloužili Britové. V rozjížďce se Softbank Team Japan došlo ke kolizi před startem.
Japonský tým přijel zezadu a kormidelním Britů Sir Ben Ainslie nezvládl situaci. Britský katamaran se vznesl jedním plovákem nad Japonce a dosedl na jejich provák. Výsledkem byly škoda na obou lodích. Britové to odnesly proraženým trupem, Japonci škodami na palubě a kormidle.
Nikomu se naštěstí nic nestalo.
Husarským kouskem Britů bylo, že i s dírou v trupu dokázali dokončit rozjížďku. Během celé rozjížďky, ale i cestou do přístavu bylo nutné udržet poškozený plovák nad vodou. Sir Ben Ainslie musel po projetí cílem zamířit do přístavu plnou rychlostí na foilech. V přístavu již čekal jeřáb, aby mohl poškozenou loď vytáhnout z vody.
Přesto se katamaran málem potopil. Při dojíždění k molu posádka zuřivě pracovala s pumpami a kbelíky, aby to vyšlo.
Vážně poškozený britský katamaran se podařilo během noci opravit a v neděli mohl startovat znovu. Japonci měli potíže především s kormidlem. Naštěstí nebyl nikdo ze závodníků zraněn.
4850
Související články
První testy plachet WindWing plní očekávání
První testy plachet WindWing plní očekávání
Nákladní loď Pyxis Ocean o výtlaku 80 000 tun dokončila první testovací plavbu ze Šangaje do Singapuru s nově instalovanými plachtami na palubě. Díky dvojici pevných plachet WindWing vysokých 37,5 metru, by měla být spotřeba snížena až o pětinu.
Blesk potopil závodní Class 40
Blesk potopil závodní Class 40
Závodní jachta Class 40 Sogestran Seafrigo byla na cestě přes Atlantik zasažena bleskem a začala se potápět. Posádka byla zachráněna nákladní lodí Frio Ionian.
Když GPS byla ještě vzácností
Když GPS byla ještě vzácností
Satelitní navigace GPS, respektive mapové plottery, stála za dnešním rozvojem charterového jachtingu. Nebýt krabičky za pár drobných by chorvatští ostrované stále pásli kozy a ve sklípcích na nábřežích přístavních městeček by se pořád točilo těžko pitelné červené značky domaće.