Americký pohár začal divokou kolizí
V sobotu začal 35. Americký pohár. Hned první den byl ostrý jako břitva. Britové to přehnali a srazili se s Japonci. Vše málem skončilo vrakem na mořském dně.
35. Americký pohár se jede na Bermudách. O nejstarší sportovní trofej se utká 6 týmů. Vedle obhájce Oracle Team USA, to jsou dále Artemis Racing, Emirates Team New Zealand, Groupama Team France, Land Rover BAR a Softbank Team Japan. Týmy mají za sebou dva závodní dny.
Veřejnost není vítána
Sponzorem závodu je již tradičně společnost Louis Vuitton. V minulých ročnících se sponzorovi nelíbilo, že se z regaty stává zábavy pro masy. To není dobré pro prodej kabelek…
I to byl jeden z důvodů, proč se přistoupilo ke změnám.
Jede se na Bermudách a to není lokalita, kam by mohl zamířit ten, který na vytouženou kabelku nedosáhne.
Další změna, ke které v AC došlo, jsou platby za přenosová práva. V posledních letech jsme si zvykli, že jachting je možné sledovat online na Youtube. To tentokrát neplatí. Buď placené televizní kanály, nebo placené přenosy přes internet.
Nic s tím nenaděláme, Larry Ellison prostě nějakou tu zlatku potřebuje. Na Lodních novinách se proto závodům budeme věnovat méně, než by bylo běžné.
S jednou prohrou na čele
Po dvou závodních dnech mají na svém kontě jedinou prohru jen dva favorizované týmy Oracle a Emirates Team New Zealand.
Překvapením je především prohra obhájce Oracle se švédským týmem Artemis a zároveň prohra Artemis s Groupama Team France. Pro Brity je prozatimní průběh regaty zklamáním, jejich tým má na svém kontě tři prohry ze čtyř rozjížděk.
Dramatická podívaná
O nejdramatičtější chvilky se zasloužili Britové. V rozjížďce se Softbank Team Japan došlo ke kolizi před startem.
Japonský tým přijel zezadu a kormidelním Britů Sir Ben Ainslie nezvládl situaci. Britský katamaran se vznesl jedním plovákem nad Japonce a dosedl na jejich provák. Výsledkem byly škoda na obou lodích. Britové to odnesly proraženým trupem, Japonci škodami na palubě a kormidle.
Nikomu se naštěstí nic nestalo.
Husarským kouskem Britů bylo, že i s dírou v trupu dokázali dokončit rozjížďku. Během celé rozjížďky, ale i cestou do přístavu bylo nutné udržet poškozený plovák nad vodou. Sir Ben Ainslie musel po projetí cílem zamířit do přístavu plnou rychlostí na foilech. V přístavu již čekal jeřáb, aby mohl poškozenou loď vytáhnout z vody.
Přesto se katamaran málem potopil. Při dojíždění k molu posádka zuřivě pracovala s pumpami a kbelíky, aby to vyšlo.
Vážně poškozený britský katamaran se podařilo během noci opravit a v neděli mohl startovat znovu. Japonci měli potíže především s kormidlem. Naštěstí nebyl nikdo ze závodníků zraněn.
4999
Související články
Kdy se vydat z Karibiku do Evropy
Kdy se vydat z Karibiku do Evropy
Blíží se čas, kdy se jachty začínají vracet z tropického Karibiku do probouzející se Evropy. Jaká je ideální doba pro start 4000 mil dlouhé plavby přes Atlantik? Jen dva měsíce v roce jsou pro plavbu nejlepší.
První testy plachet WindWing plní očekávání
První testy plachet WindWing plní očekávání
Nákladní loď Pyxis Ocean o výtlaku 80 000 tun dokončila první testovací plavbu ze Šangaje do Singapuru s nově instalovanými plachtami na palubě. Díky dvojici pevných plachet WindWing vysokých 37,5 metru, by měla být spotřeba snížena až o pětinu.
Blesk potopil závodní Class 40
Blesk potopil závodní Class 40
Závodní jachta Class 40 Sogestran Seafrigo byla na cestě přes Atlantik zasažena bleskem a začala se potápět. Posádka byla zachráněna nákladní lodí Frio Ionian.