Alex Thomson končí?
Alex Thomson nepojede příští Vendée Globe 2024. Závodník, který měl zřejmě na celém světě nejvíc fanoušků z jachtařů ve třídě IMOCA, končí. Alespoň prozatím. Po 19 letech na vrcholu odchází na odpočinek.
Alex se chtěl stát prvním Angličanem, který vyhraje Vendée Globe. Dokonce prvním vítězem odjinud než z Francie. Nepomohlo k tomu ani 5 startů v legendárním závodě. Jednou dojel na třetím místě, jednou skončil druhý. V roce 2016 zaostával u mysu Horn Thomson za pozdějším vítězem Armelem Le Cléac´h o 819 mil. O dva dny plavby. Navíc mu chyběl ulomený foil na pravoboku. Podmínky však přestaly hrát Armelovi do karet a na rovníku Alex ztrácel na první místo jen 50 mil. A útočil dál. Pár dnů před cílem vylepšil čtyřiadvacetihodinový rekord na 536,81 míle a přiblížil se k prvnímu místu na 33 mil. To byl nejblíže ke splnění svého snu. Nepovedlo se. Armel Le Cléac´h si svoji pozici bezpečně uhlídal a Alex to musel zkusit znovu o 4 roky později.
V roce 2020 měl Thomson novou jachtu. Budila ohromnou pozornost, veškeré ovládací prvky v podpalubí, nejmodernější technika. Materiál ale nevydržel, na prahu Jižního oceánu se Alex snažil bojovat se závadami, ale nakonec musel odstoupit.
Alex Thomson od začátku své kariéry ve třídě IMOCA vzbuzoval hodně pozornosti. Dokázal byt neuvěřitelně rychlý. Již na své první sólové plavbě na jachtě IMOCA překonal poprvé čtyřiadvacetihodinový rekord v počtu uplutých mil. Byl extrémně rychlý, ale dlouho mu chyběl smysl pro uměřenost. Byl příliš rychlý a překračoval tenkou hranici mezi šetřením materiálu a rychlostí na stranu rychlosti. Proto má za sebou mnoho selhání materiálu. Dlouho nechtěl slyšet hlavní poučku Vendée Globe: "Kdo chce zvítězit, musí nejprve dojet."
Častá selhání vynahrazoval svým sponzorům bláznivými akcemi jako Mast Walk a Keel Walk, které měly ohromný úspěch. Alex uměl sebe a své sponzory vždy velmi dobře prodat.
V průběhu dvou desetiletí se vytratila mladická dravost a do určité míry byla nahrazena zkušenostmi. Jenomže Vendée Globe není jen o výkonech, o špičkové technice, ale také trochu o štěstí. A toho se Alexovi nedostávalo.
Ze třídy IMOCA odchází závodník, který pro její popularitu udělal možná nejvíce. Zatím neřekl, že je to tečka za touhou po splnění snu. Je to tečka pro rok 2024. Účast v dalším ročníku nevylučuje. Chce trávit více času na souši. Jeho tým ale zůstává a bude hledat závodníka (nebo závodnici), která by dokázala využít ohromného množství nahromaděných zkušeností. Alex bude jemu (nebo jí) s přípravou pomáhat.
2632
Související články
(Skoro) každý může mít svou jachtu IMOCA
(Skoro) každý může mít svou jachtu IMOCA
Jachting není jedinou oblastí, v níž technologie použité v top levelu postupem času propadávají i do segmentu pro obyčejné smrtelníky, v tomto případě tedy ze závodního jachtingu do turisticky-rekreačního. Dobrým příkladem této praxe je jachta Finot-Conq 56 postavená loděnicí Knierim Yachtbau.
Pohodlí, nebo nižší hmotnost
Pohodlí, nebo nižší hmotnost
Jak má vypadat kokpit závodní offshore jachty? Padesát let se účastnily závodu kolem světa jachty s otevřeným kokpitem, ve kterém byla posádka vystavena atakům větru, deště a vln. Za týden se vše změní a kolem světa vyplují jachty, na kterých jsou kokpity kapotované jako u závodních strojů účastnících se 24 hodin Le Mans. Proč najednou taková změna?
Kevin Escoffier, favorit The Ocean Race
Kevin Escoffier, favorit The Ocean Race
Německý Yacht přinesl rozhovor s jedním z favoritů blížícího se závodu kolem světa The Ocean Race (dříve The Volvo Ocean Race). Z tohoto rozhovoru přinášíme to nejzajímavější.