Kolik foukalo při bouři ve Splitu?
Úterní bouře, která zasáhla Split, za sebou zanechala spoušť. Utrhla trajekt v přístavu, potipila turistickou loď, shodila dva portálové jeřáby v loděnici Brodosplit. Kolik při bouři foukalo?
V Chorvatsku se píše o tom, že se mohlo jednat o extrémní downburst, který nejvíce zasáhl severní stranu vrchu Marjan, tedy včetně již zmiňované loděnice Brodosplit.
Oficiální údaje chorvatských meteorologů z DHMZ hovoří o větru o rychlosti 128 km/h. Podle deníku Dalmacija Danas ale nejde o údaj maximální, ale poslední. Pak se prý na větroměru polámala vrtulka.
Podle automatických měřících přístrojů Crometeo, které jsou umístěny po Splitu, foukalo nejvíc 146 km/h. Enemometr na lodi v Brodosplitu naměřil 173 km/h.
Foto Jadrolinija
Takové číslo se objevilo na trajektu Petar Hektorović. Nevěřím tomu, ale vyfoceno to bylo.
Ani to ale ještě není vše. Na trajektu Petar Hektorović, který se utrhl ve splitském přístavu, se podařilo vyfotit 212 kts. To je ale určitě ptákovina. Vyfoceno to ale bylo. Přístroj zřejmě toužil po svých několika minutách slávy.
Nejde však o oficiální údaje.
1285
Související články
Tlaková níže na Jadranu, až 70 uzlů v poryvech
Tlaková níže na Jadranu, až 70 uzlů v poryvech
V neděli bude přes Jadran přecházet tlaková níže od severozápadu. Předpovědní modely se liší, ale podle nejpoužívanějšího ECMWF by kolem poledního jižně od Istrie měla foukat bóra v poryvech přes 70 uzlů.
Co to je CAPE index a proč je dobré to vědět
Co to je CAPE index a proč je dobré to vědět
Bouřka znamená nebezpečí. Proto je dobré vědět, že nebezpečí bouřek hrozí. Indikátorem rizika bouřek je právě CAPE index. Hodnoty CAPE indexu najdete například ve Windy.
Jak se opravuje díra v přídi. Chorvatská metoda
Jak se opravuje díra v přídi. Chorvatská metoda
Před pár dny jsme psali o motorovém člunu, který ve Splitu v plné rychlosti vylétl na nábřeží. Zdá se, že už brzy zase popluje. Stačí ještě trochu tmelu…