36 uzlů v 16 uzlech větru
Některým čtenářům asi tato čísla nic neřeknou. Jsou ale velmi zajímavá. Vždyť kdo by nechtěl v 16 uzlech větru letět rychlostí 36 uzlů?
Co tady vidíte, jsou optimální hodnoty při stoupačce a při zaďáku. Polární diagram, který udává rychlost lodi v závislosti na rychlosti a směru větru, v číslech. Tyto bláznivé hodnoty patří k ke katamaranům AC44, na kterých se týmy připravovaly na poslední Americký pohár.
Ano, jsou to hodnoty, kterých dosahovaly katamarány dlouhé jen 45 stop. Všimněte si, že na stoupačku v 8 uzlech větru je to 18, 9 uzlu. Sice v úhlu 56° TWA (úhel skutečného větru), ale přesto bude VMG naprosto jinde, než je možné dosáhnout s jednotrupou lodí. V 16 uzlech větru je již úhel TWA 47°. A rychlost 28,7 uzlu. Takovou rychlostí člověka i stoupačka baví.
Na zaďák je to v 8 uzlech větru při 138° TWA 22,4 uzlu. A zesílí-li vítr na dvojnásobek, je možné o 8° odpadnout. A katamaran zrychlí na 35,9 uzlu. Tak takové je ježdění na moderních lodích.
Čísla v modrých řádcích udávají nastavení křídla na kormidle, sklon foilu a ideální výšku nad hladinou.
4976
Související články
Italové věří v zázračné zbohatnutí
Italové věří v zázračné zbohatnutí
Hostit prestižní Americký pohár chce skoro každý. Jednou! Pak je vždy třeba najít novou kavku, které se podaří povídačku o tom, co to přinese, prodat. Tentokrát se nechala napálit Neapol.
Jen další krásná studie, nebo to máme brát vážně?
Jen další krásná studie, nebo to máme brát vážně?
Metis 45. Plně foilující pětačtyřicítka, která by měla mít rychlostní potenciál jachet IMOCA a byla by vyráběná sériově. Je to jen další hezký obrázek, který má k realizaci tak daleko, jako Rusko k demokracii, nebo je možné, že se tato mašina brzy objeví na vodě?
Jak foil zvyšuje stabilitu jachty
Jak foil zvyšuje stabilitu jachty
V našem světě jachtařů narozených v minulém tisíciletí byl vždy pro stabilitu jachty určující kýl. A mohla mu pomoci posádka vyhnaná na živlům vystavený návětrný bok. Dnes mnohé z toho, a někdy i vše, přebírají foily. Jak zvyšuje foil stabilitu, a tedy i výkon jachty?