109 000 koní
Největší dieselový motor na světě má výkon 109 000 hp. Je to slušný macík a najdeme ho na kontejnerových lodích.
Pojďme se podívat na několik zajímavých detailů motoru, který bez náplní váží více než 2300 tun.
Motor vyrábí finská firma Wärtsilä. Motor má označení RT-flex96C. Jde o čtrnáctiválec vysoký jako čtyřpatrový dům (13,5 metru), delší než tenisový kurt 26,59 metru.
Není to žádný pošuk, za minutu točí 22 až 120 otáček. Spotřeba je 160 g paliva na kW/h. Pokud by tedy motor jel na plný výkon, spotřeboval by za hodinu 13 tun paliva. Při běžném provozu motor spotřebuje 250 tun paliva za den.
Vrtání válce je 960 mm, tedy téměř jeden metr. To už je pořádný hrnec. Zdvih ve válci je pořádných 2,5 metru. Obsah válce je 1810 litrů na jeden válec.
A ještě hmotnosti několika částí motoru. Klikovka váží 300 tun a píst 5500 kg. Výška pístu je 6 metrů.
Kde tento motor najdete? Je ukrytý v útrobách kontejnerové lodě Emma Maersk. Svého času největší kontejnerové lodi na světě.
10672
Související články
Odpovědnost za Baltimore? Vzor Titanic
Odpovědnost za Baltimore? Vzor Titanic
Majitel lodi, která zbourala most v Baltimoru, může čelit gigantickým nárokům na náhradu škod. Nehoda se neobešla bez obětí na životech a vznikly rovněž velké škody v důsledku ochromení námořní i silniční dopravy na východním pobřeží. Jak se na věc dívá legislativa?
Jsou Číňané imunní?
Jsou Číňané imunní?
Krevní řečiště světového obchodu bylo napadeno vzbouřenými jemenskými Hútíi. Velbloudy sedlající vzbouřenci přiškrcují tepnu, kterou prochází 12 % světového obchodu. Jsou vůči této nákaze Číňané imunní?
Nedostatek alkoholu? Za vše může Maersk
Nedostatek alkoholu? Za vše může Maersk
V levnějších barech a restauracích se začíná šířit nervózní šeptanda. Vypadá to, že v příštích dvou letech bude na trhu nedostatek alkoholu. Týká se to především levnějších druhů, dražší značky a archivní ročníky zatím nejsou v ohrožení.