showTop
× Search
Jirka Pacák při plavbě z Šibeniku na Maltu zajel také do Černé Hory, respektive do Boky Kotorské. Jak vypadala úřední mašinérie při plavbě mimo Evropskou unii? V Dubrovníku v přístavu Gruž v budově se žlutým čtvercem a velkým Q šlo vše hladce. Nejprve kapitanát, kde jen okopírovali crew list, a pak policie s doklady. A celnice. Ta opět kopírovala ostošest. Vše ale šlo rychle, zdržel nás víc nákup chleba a vody. V Dubrovníku má úřad otevřeno nepřetržitě. „Už se nikde nezastavujte,“ zdůraznil úředník. Na cestě je sice ještě poslední chorvatský přístav Molunat, ale po odhlášení tam není zastávka možná. Chorvaté odplutí hlídají. V Boce Kotorské Plavba podél pobřeží byla v klidu, jen jsme si občas pomohli motorem překonat fleky nicotného větru. Za poloostrovem Prevlaka začíná hluboký záliv Boka Kotorská. Celou Boku jsme motorovali proti slabšímu protivětru. Byla noc, chladno, a chtěl jsem už mít nohy pod dekou. Po jedné hodině v noci a...

Jak zabránit nehodě

Stáčíte se v maríně do mezery v řadě lodí. Už to vypadá, že se mezi ně nevejdete. Rohem zádi se řítíte na bok stříbrného 18 m dlouhého motoráku a škody na majetku a sebevědomí vidíte již...

Poslední videa


Závodní jachting

Zlomený stěžeň. A co dál?
Daniel Vodička
/ Kategorie: Ostatní regaty

Zlomený stěžeň. A co dál?

Organizátoři The Ocean Race dnes neměli dobré probuzení. V noci přišla zpráva o zlomení stěžně na jachtě Guyot. Do cíle 4. etapy tak doplují jen 3 jachty. Pokud je to špatným zprávám konec.

Týmu Guyot v závodu nepadá dobrá karta. Když dojede, dojíždí na chvostu. A třetí etapu kvůli technickým problémům s delaminací trupu nedokončil. Vracel se do Kapského Města a po opravách se přesunul rovnou na start čtvrté etapy do Brazílie. A nyní je to ještě horší. V noci se na jachtě zlomil stěžeň, když proplouvala frontou v Golfském proudu. Naštěstí nebyl nikdo z posádky zraněn.

Je však otázkou, jak bude vypadat další účast týmu v závodě. Náhradní stěžeň nemá… A nemá ho už ani třída IMOCA.

Image
Na lodích IMOCA jsou one-design stěžně. Jeden náhradní stěžeň měla třída v záloze, ten už je však zadaný. Na začátku čtvrté etapy zlomil stěžeň tým Holcim-PRB. A tak je nyní již na cestě do USA. Druhý stěžeň k dispozici není. Respektive nemá ho třída IMOCA. Některé týmy dva stěžně mají, ale je otázkou, jestli ho budou chtít poskytnout. A jestli bude mít tým Guyot zájem. Cena stěžně a takeláže se bude pohybovat kolem milionu euro. K tomu by bylo třeba započítat dopravu do USA. A další etapa startuje již za 12 dnů… A je to etapa oceněná dvojnásobným počtem bodů. Je otázkou, jestli by bylo v lidských silách, tento šibeniční termín stihnout. A jestli bude tým ochoten jít do takové investice. Přeci jen je beznadějně poslední.

Do cíle čtvrté etapy tedy doplují jen 3 týmy. Uvidíme, kolik se jich postaví na start páté. Pokud se nic dalšího nepřihodí, jsou jasné Malizia, 11th Hour Racing a Biotherm. Holcim-PRB se snaží, ale zatím není nic jistého. A o záměrech Guyot nevíme v tuto chvíli nic.

Ke zlomení stěžně došlo v náročných podmínkách při průjezdu frontou. Sám přechod fronty je dost nepříjemnou překážkou. Zde se ale přidal ještě Golfský proud. Po přechodu fronty vál silný vítr proti proudu. Taková kombinace může být mimořádně nepříjemná. Vlny se zvyšují a zkracují. Říká se tomu boat breaking podmínky. Tentokrát se ukázalo, že oprávněně.

Polohu lodí najdete zde.

1056

Testy

Technika plavby

Jak zabránit nehodě

Stáčíte se v maríně do mezery v řadě lodí. Už to vypadá, že se mezi ně nevejdete. Rohem zádi se řítíte na bok stříbrného 18 m dlouhého motoráku a škody na majetku a sebevědomí vidíte již...

Vyhledat

Nejbližší události

«říjen 2025»
poútstčtsone
293012345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272829303112
3456789
Na horu