showTop
× Search
1700 mil zbývá do cíle Milanu Koláčkovi s Pierrem Brasseurem. Jsou na 17. místě, ale severní skupina se zdá být na dohled. To by mohlo znamenat posun do první desítky… V čele Transat Cafe L´Or ve tříde Class40 je stále severní skupina jachet vedená SNSM. Dostaly se ale do bezvětří a jsou rychle dotahovány loděmi na jihu v pasátu. Obě skupiny nyní dělí tlaková výše, oblast bez větru. To by mohlo být nadějné pro skupinu na jihu. Již zítra by měla být v čele vedoucí jachta jižní skupiny Seafrigo-Sogestran. Je ale třeba opatrnost. Dělat odhady bez routingového programu je ošidné. Na první pohled to špatně nevypadá, ale první pohled může být šalebný. Těmto jachtám stačí jen málo k tomu, aby se rozletěly po hladině. Jižní skupinu budou brzy čekat obraty po větru. Tím se její trasa ještě protáhne. Čelo této skupiny by mohlo setrvat ve stabilním pasátu, který bude od východu slábnout, Milan s Pierrem to budou mít na hraně. Za nimi by již vítr měl...

Poslední videa


Závodní jachting

Zaplatí pojišťovna zničení trimaranu BPIX?
Daniel Vodička

Zaplatí pojišťovna zničení trimaranu BPIX?

Při Route du Rhum se překlopil a rozlámal jeden z nejdražších a nejmodernějších závodních trimaranů Banque Populaire IX. Z 30 metrů dlouhé foilovací bestie zbyla jen hromada trosek. Jak se k takové ztrátě staví pojišťovna?

Cena podobné lodě se pohybuje kolem 20 mil. EUR. Pro pojišťovnu žádná láce. A je vždy otázkou, jak se k takové ztrátě finanční ústav postaví.

O příčinách nehody a přístupu pojišťovny se bavil šéf týmu Banque Populaire Ronan Lucas se serverem Sailing Anarchy.

K nehodě došlo tak, že se v bouři na severním Atlantiku zlomil přední příčník, vzápětí příčník zadní, ulomil se plovák a trimaran se překlopil. I když se vrak podařilo dotáhnout do přístavu, bouřlivé počasí během vlečení trimaran rozlámalo na prvočinitele. 

Lucas zdůrazňuje, že na vině nebylo podcenění pevnosti jednotlivých prvků. Pevnostní výpočty namáhaných prvků byly prováděny dvojicí nezávislých firem. Dvě firmy počítaly nezávisle to samé, aby se předešlo možnému omylu při práci s čísly.

Navíc po nehodě si kompletní propočty nechala udělat sama pojišťovna (vše počítala třetí firma), aby se pokusila nalézt chybu. Ani zde se výpočty nelišily. Ukázalo se tak, že chyba nebyla na straně týmu.

Ronan Lucas za jediné vysvětlení považuje nějaký vnější vliv, jako je srážka s plovoucím kmenem, která mohla příčník narušit. Pak už bylo vše jen otázkou času.

Vzhledem k okolnostem pojišťovně nezbývá, než ztrátu lodě zaplatit. Platit bude celou cenu za trimaran. Pro tým Banque Populaire tak vše končí poměrně dobře. Nový trimaran se začne stavět v březnu a stavba by měla trvat 18 měsíců.

Co bude mezitím dělat Armel Le Cléach?

Armel se přesouvá pro příští dvě sezóny na třídu Figaro. Tedy místo 30 m trimaranu se bude mačkat na 10 m krátkém Figaru 3.

Vendée Globe

Protože ale jde o dobrý oddíl, příští Vendée Globe pojede v barvách týmu mladičká Clarisse Cremer. Je to dívka, která byla druhá v Minitransatu 2017. Byl to její první transatlantický závod. Nyní se stává součástí špičkového týmu. Její nová loď Banque Populaire X je bývalá SMA.

6190

Testy

Technika plavby

Vyhledat

Nejbližší události

«listopad 2025»
poútstčtsone
272829303112
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
1234567
Na horu